Parkeringsbehovet varierer med formål og tid på dagen. Større parkeringsanlegg kan derfor dekke flere parkeringsformål med færre plasser enn en rekke mindre anlegg kan. 

Offentlige parkeringshus innebærer i seg selv en sambruksordning. Frikjøp styrker kommunens grunnlag for å anlegge parkeringshus som kan dekke ulike parkeringsformål med færre plasser. Kommunens parkeringsnormer kan også tillate færre parkeringsplasser i et nytt anlegg hvis flere formål kan dekkes. 

Formål

  • Sikre bedre utnyttelse av parkeringsplasser
  • Hindre overetablering av plasser
  • Frikoble parkering fra bolig, arbeid og handel for å gi mer fleksibel bruk av plassene

Effekter

  • Kan redusere bilbruk
  • Kan redusere utbyggingskostnader
  • Sambruk kan redusere antall parkeringsplasser og samtidig bidra til bedre utnyttelse av plassene.
  • Kan fremme annen arealbruk ved redusert behov for avkjørsler til en rekke små anlegg og flere bilfrie gater

Supplerende tiltak

Kommunen kan fremme sambruk ved at det ikke tillates ny parkering ved nye utbygginger og at det i stedet forutsettes at ny parkering skal løses i allerede opparbeidede offentlige parkeringsanlegg.

Hvor er tiltaket egnet?

Tiltaket er aktuelt ved ny utbygging der et parkeringsanlegg kan knyttes til flere formål eller der kommunen forventer at det kommer ny utbygging. En slik ordning er enklest å få til når parkeringsanlegget bygges separat.

Nyttige lenker og mer informasjon

Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016