Publisert: 10.12.2018
Offentlige myndigheter kan ikke bestemme at private plasser skal avgiftsbelegges.
Formål
- Innhente kommunale inntekter
- Bidra til økt sirkulasjon av parkeringsplassene og øke parkeringstilgjengelighet
- Redusere bilbruk
- Bedre bomiljø ved at det blir mindre bilbruk eller at det blir mindre letekjøring
- Avgift er et effektivt virkemiddel for å regulere bruken av et begrenset gode
- Begrense bilbruken og dermed avlaste veiene, særlig i rushperioder
- Redusert letetrafikk
- Både redusert og økt fremmedparkering langs gate
- Økt sirkulasjon i bruken av korttidsplasser. Det er flere eksempler på at handelsstanden ønsker parkeringsavgift for å øke sirkulasjonen
- Effektiv regulering av et knapphetsgode (sammenlignet med for eksempel førstemann til mølla). Kan bidra til bedre forutsigbarhet og fleksibilitet blant bilførere
- Bidra med brukerfinansiering til anlegg og drift av et parkeringstilbud
- Redusere støy, samt lokal og global miljøbelastning ved at det blir mindre biltrafikk til ett område/virksomhet
- Reisende kan velge andre bestemmelsessteder der forholdene i større grad er tilrettelagt for bilbruk (for eksempel eksterne kjøpesentre)
Effekter
- Begrense bilbruken og dermed avlaste veiene, særlig i rushperioder
- Redusert letetrafikk
- Både redusert og økt fremmedparkering langs gate
- Økt sirkulasjon i bruken av korttidsplasser. Det er flere eksempler på at handelsstanden ønsker parkeringsavgift for å øke sirkulasjonen
- Effektiv regulering av et knapphetsgode (sammenlignet med for eksempel førstemann til mølla). Kan bidra til bedre forutsigbarhet og fleksibilitet blant bilførere
- Bidra med brukerfinansiering til anlegg og drift av et parkeringstilbud
- Redusere støy, samt lokal og global miljøbelastning ved at det blir mindre biltrafikk til ett område/virksomhet
- Reisende kan velge andre bestemmelsessteder der forholdene i større grad er tilrettelagt for bilbruk (for eksempel eksterne kjøpesentre)
Supplerende tiltak
Det kan være behov for å samkjøre bruk av parkeringsavgift med nabokommuner eller andre områder. Vurdere tiltak for å unngå at etterspørselen flyttes til omkringliggende områder uten avgift.
Hvor er tiltaket egnet?
Alle områder hvor parkering er et knapphetsgode. Inkluderer små og store byer.
Kan være problematisk å innføre hvis reisende velger å reise andre steder med bedre biltilgjengelighet.
Nyttige lenker og mer informasjon
- Priselastisitet
- Tiltakskatalog.no
- Effekter av parkeringsavgift for ansatte i Vegdirektoratet
- Effekter av parkeringsregulering ved bolig og arbeidsplass
- Video som illustrerer effekten av parkeringsavgift
- Parkeringsforskriften
Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016