Offentlige myndigheter kan ikke bestemme at private plasser skal avgiftsbelegges.

Formål

  • Innhente kommunale inntekter
  • Bidra til økt sirkulasjon av parkeringsplassene og øke parkeringstilgjengelighet
  • Redusere bilbruk
  • Bedre bomiljø ved at det blir mindre bilbruk eller at det blir mindre letekjøring
  • Avgift er et effektivt virkemiddel for å regulere bruken av et begrenset gode
  • Begrense bilbruken og dermed avlaste veiene, særlig i rushperioder
  • Redusert letetrafikk
  • Både redusert og økt fremmedparkering langs gate 
  • Økt sirkulasjon i bruken av korttidsplasser. Det er flere eksempler på at handelsstanden ønsker parkeringsavgift for å øke sirkulasjonen
  • Effektiv regulering av et knapphetsgode (sammenlignet med for eksempel førstemann til mølla). Kan bidra til bedre forutsigbarhet og fleksibilitet blant bilførere
  • Bidra med brukerfinansiering til anlegg og drift av et parkeringstilbud
  • Redusere støy, samt lokal og global miljøbelastning ved at det blir mindre biltrafikk til ett område/virksomhet
  • Reisende kan velge andre bestemmelsessteder der forholdene i større grad er tilrettelagt for bilbruk (for eksempel eksterne kjøpesentre)

Effekter

  • Begrense bilbruken og dermed avlaste veiene, særlig i rushperioder
  • Redusert letetrafikk
  • Både redusert og økt fremmedparkering langs gate 
  • Økt sirkulasjon i bruken av korttidsplasser. Det er flere eksempler på at handelsstanden ønsker parkeringsavgift for å øke sirkulasjonen
  • Effektiv regulering av et knapphetsgode (sammenlignet med for eksempel førstemann til mølla). Kan bidra til bedre forutsigbarhet og fleksibilitet blant bilførere
  • Bidra med brukerfinansiering til anlegg og drift av et parkeringstilbud
  • Redusere støy, samt lokal og global miljøbelastning ved at det blir mindre biltrafikk til ett område/virksomhet
  • Reisende kan velge andre bestemmelsessteder der forholdene i større grad er tilrettelagt for bilbruk (for eksempel eksterne kjøpesentre)

Supplerende tiltak

Det kan være behov for å samkjøre bruk av parkeringsavgift med nabokommuner eller andre områder. Vurdere tiltak for å unngå at etterspørselen flyttes til omkringliggende områder uten avgift.

Hvor er tiltaket egnet?

Alle områder hvor parkering er et knapphetsgode. Inkluderer små og store byer.   

Kan være problematisk å innføre hvis reisende velger å reise andre steder med bedre biltilgjengelighet.

Nyttige lenker og mer informasjon

Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016