Publisert: 10.12.2018
Minimumsnormer er gjerne nødvendig for kommuner som vil oppmuntre til bruk av en frikjøpsordning. Utformingskrav til parkering kan sikre at arealbeslaget reduseres – for eksempel ved at parkering anlegges under bakken.
Formål
- Forplikte utbyggere til å finansiere og bygge minimum et gitt antall parkerignsplasser.
- Sikre parkeringsplasser utenfor gateplan
- Grunnlag for frikjøpsordning
Effekter
- Redusere behovet for gateparkering.
- Redusere letekjøring - at folk kjører rundt for å lete etter ledige parkeringsplasser.
- Minimumsnormer for sykkelparkering kan bidra til økt sykkelbruk.
- Parkerignstilbudet blir privatisert.
- Vil stimulere til bilbruk.
- Økte utbyggingskostnader.
- Kan bidra til overetablering av parkering.
Supplerende tiltak
Minimumsnormer er gjerne nødvendig for kommuner som vil oppmuntre til bruk av en frikjøpsordning. Utformingskrav til parkering kan sikre at arealbeslaget reduseres – for eksempel ved at parkering anlegges under bakken.
Hvor er tiltaket egnet?
Minimumsnormer skiller ofte på boligtype. For næringsvirksomhet skilles det ofte på type virksomhet og lokalisering. Minimumsnormer er aktuelt for alle formål hvis det samtidig er knyttet til en frikjøpsordning som en del av et minimum og maksimumssett. Minimumsnormer kan også være aktuelle for områder hvor det er enkelt og gratis å parkere på gate og kommunen ønsker at det skal anlegges egne parkeringsplasser utenfor gategrunn, samt når kommunen ønsker mindre gateparkering over tid.
Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016