Formål

  • Hindre overetablering av parkering
  • Bidra til at det etableres færre parkeringsplasser enn hva etterspørselen tilsier og med det redusere bilbruk
  • Påvirke lokaliseringsvalg

Effekter

  • Kan redusere utbyggingskostnader
  • Redusert bilbruk
  • Økt etterspørsel etter parkering langs gate eller i parkeringshus

Supplerende tiltak

Ny utbygging med få parkeringsplasser vil kreve tiltak for å unngå parkering i omkringliggende gater og områder. Dette kan være regulering av gateparkering i form av forbud, avgift, tidsbegrensing, boligsoneparkering eller reservering av plasser til spesielle formål. Utbygger kan velge å anlegge færre plasser enn hva normen tillater og kan derfor selv vurdere sitt behov for parkering, avhengig av hvor mange plasser som tillates.

Hvor er tiltaket egnet?

Maksimumsnormer kan benyttes i hele kommunen, men er spesielt egnet i sentrumsområder med besøksintensive virksomheter og blandet arealbruk, god kollektivdekning og god infrastruktur for syklister og gående.

Maksimumsnormer er også egnet i sentrale boligområder med god kollektivdekning og tilknytning til god infrastruktur for syklister og gående.

Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016