Tiltaket kan ses i sammenheng med tilrettelegging for sambruk. Det kan redusere arealbeslaget og bedre trafikksikkerheten.  

Formål

  • Redusere bilbruk: økt avstand til parkeringen og samtidig gjøre andre transportmåter mer konkurransedyktige
  • Frikoble parkering fra bolig, arbeid, handel
  • Bedre sikkerhet på lokale veger
  • Bedre lokalt miljø
  • Mulighet for et mer markedsbasert parkeringstilbud
  • Gir grunnlag for sambruk

Effekter

  • Parkering kan knyttes direkte til overordnet vegnett
  • Redusert bilbruk fordi bilen blir mindre tilgjengelig
  • Kan redusere etterspørsel etter parkering (redusert bilhold og bilbruk)
  • Separate parkeringstilbud gjør at parkeringskostnaden lettere kan skilles ut
  • Kan åpne for bilfrie boligområder og næringsparker

Supplerende tiltak

Kommunene må være bevisste på at nye bygg med få parkeringsplasser kan kreve tiltak for å styre etterspørsel etter parkering i omkringliggende gater og områder.

Hvor er tiltaket egnet?

Tiltaket er egnet i områder hvor man ikke ønsker å etablere et parkeringstilbud i direkte tilknytning til virksomheter eller boliger, og i områder hvor man ønsker å redusere trafikk på lokale veier. Større anlegg i sentrumsranden kan dekke flere behov og bidra til bedre miljø i sentrum.

Nyttige lenker og mer informasjon

 Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016