Formål

  • Mer markeds- eller behovsstyrt planlegging av parkeringsplasser
  • Kommunen ønsker å være fleksibel og behandler hvert tilfelle for seg

Effekter

  • Parkeringsdekningen blir overlatt til markedsmessige vurderinger
  • Kan minke bilbruk fordi utbygger etablerer færre plasser enn hva kommunen ellers ville krevd i henhold til sine minimumsnormer.
  • Kommunen kan tiltrekke seg utbyggere som ønsker å unngå parkeringskostnader
  • Det kan etableres for få eller for mange parkeringsplasser
  • Kan øke bilbruk hvis det etableres flere plasser enn hva tilfellet ville vært ved for eksempel maksimumsnorm.

Supplerende tiltak

Kommunen kan kreve at plassene etableres under bakken. Parkeringsplasser under bakken er langt dyrere å bygge enn overflateparkering. Utbygger kan derfor ønske å begrense antall parkeringsplasser som etableres i tilknytning til et prosjekt.

Det bør settes krav til lokalisering av parkeringen og kommunen kan sette som krav at parkeringen skal være offentlig tilgjengelig.

Regulering av gateparkering må ses i sammenheng med det parkeringstilbudet som etableres utenfor gategrunn.

Hvor er tiltaket egnet?

Tiltaket kan gjelde hele kommunen hvis man ønsker å være fleksibel og avklare parkering i forbindelse med hvert enkelt prosjekt. Kan være spesielt aktuelt for boligformål i områder hvor det ikke er gratis og lett tilgjengelig gateparkering. Tiltaket er mindre aktuelt for besøksintensive virksomheter som kan generere større besøksstrømmer og mye bilbruk. 

Kilde: Parkering - virkemiddel og effekter, TØI-rapport 1493/2016