Publisert: 22.06.2022
Verden påvirker kommuneøkonomien
Verden er preget av høy og økende prisvekst og Norge går ikke klar: En må også vente at prisene kommunene står overfor (kommunal deflator) vil øke langt mer i 2022 enn det oppreviderte anslaget i RNB, mens prisveksten i 2023 kan bli mer normal.
Den kommunale deflatoren ligger an til å vokse mer enn på mange år
I Nasjonalbudsjettet for 2022 ble veksten i kommunal deflator anslått til 2,5 prosent. I RNB 2022 ble anslaget revidert opp til 3,7 prosent. Det er klare indikasjoner på at dette også er altfor lavt. SSB har nylig økt sitt inflasjonsanslag fra 3,3 til 4,7 prosent. To ulike estimeringsmetoder, som i noen grad er basert på SSBs siste konjunkturrapport, gir en vekst i den kommunale deflatoren på henholdsvis 5,0 og 5,3 prosent. De samme estimeringsmetodene brukt for 2023 gir en vekst i deflatoren på henholdsvis 3,5 og 2,7 prosent.
Jeg tror mest på det høye anslaget for 2022, altså 5,3, og det lave på 2,7 pst for 2023. En bevegelse mot normalisering av elpriser og materialpriser knyttet til bygg og anlegg vil kunne trekke deflatorveksten i 2023 markert ned.
Ingen strømstøtte
Finansdepartementets metode for å beregne den endelige veksten i den kommunale deflatoren bygger på ulike indikatorer, blant annet konsumprisindeksens tall for strømkostnader. Konsumprisindeksen reflektere husholdningenes elektrisitetspriser. Dersom indeksen innarbeides direkte inn i den kommunale deflatoren, vil metoden ikke ta hensyn til at kommunesektoren ikke har noen strømstøtte slik som husholdningene har.
Vi legger til grunn at strømstøtten vil redusere KPI-vekstene i 2022 med 1,5 prosentpoeng. Vi har innarbeidet i våre anslag at kommunesektoren ikke mottar strømstøtte, som det neppe ble tatt hensyn til i anslagene i RNB. Med mindre opplegget for den kommunale deflatoren blir endret, vil dette medføre at den offisielle deflatoren undervurderer de reelle kostnadene markert.
Store regionale forskjeller
En må også være klar over at helt ulikt prisnivå og prisutvikling mellom sør og nord for Sognefjorden innebærer store kostnadsforskjeller mellom kommunene. I tillegg kan kommunene ha inngått ulike type prisavtaler som også gir forskjeller i prisnivået kommunene står overfor.
I årets fem første måneder var spotprisen på kraft i Tromsø 48 prosent lavere enn samme periode i 2021 og prisene i Midt-Norge 32 prosent lavere. I Oslo, der prisnivået ligger nær opp til resten av landet i denne perioden, var prisene derimot 227 prosent høyere enn året før Konsekvensen av de regionale forskjellene er at den reelle prisveksten i sør er enda litt høyere enn den samlede deflatoren, mens den i Midt-Norge og i nord er klart lavere. Basert på spotpriskontrakter og prisene så langt i år kan forskjellen mellom, Tromsø og Oslo illustreres med opp mot 2 prosentpoeng for den samlede lønns- og prisveksten (deflatoren) og 5 prosentpoeng for den rene prisveksten. De regionale ulikhetene må forventes å bli mindre ut over året, men det har skjedd lite i første halvdel av juni. Neste år ventes det at også regionale forskjeller i prisveksten, men da med motsatt fortegn; høyre prisvekst i nord enn i syd.
Forskjeller for kommuner og fylkeskommuner
Det er den samme deflatoren som brukes av kommuner og fylkeskommuner. For fylkeskommunene utgjør investeringer en tyngre post på budsjettet enn for primærkommuner. Sterk vekst i byggekostnadene i 2022 vil trolig derfor kunne trekke i retning av en høyrere reellkostnadsvekst der enn i kommunene. Forskjellen vil, for landet som helhet, trolig dempes av strømkostnadene gjennomgående utgjøre en større utgiftspost for primærkommunene.
Ekstraordinær usikkerhet
Norsk og verdens økonomi er for tiden preget av langt større usikkerhet enn normalt. Intervallet som dannes med utgangspunkt i de to metodene representerer ikke et forsøk på et formelt usikkerhetsintervall. Forutsetningene knytet til kraftpriser er i stor grad sammenfallende og usikkerheten for 2022 er betydelig større enn det dette intervallet gir inntrykk av. For 2023 er usikkerheten enda større.
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022** |
2023** |
Kommunal deflator |
2,4 |
3,1 |
3,2 |
1,0 |
4,3 |
5,0-5,3 |
2,7-3,5 |
Lønn/pensjon |
2,4 |
2,6 |
3,7 |
0,8 |
|||
….Årslønn |
2,5 |
2,9 |
3,5 |
1,7 |
2,6 |
3,8 |
4,1 |
...Lønnsvekstbidrag fra pensjoner |
-0,1 |
-0,3 |
0,2 |
-0,9 |
|||
Priser kjøp av varer og tjenester |
2,5 |
3,8 |
2,4 |
1,3 |
6,7* |
6,7-7,5 |
0,6-2,6 |
Lønnsandel |
61,6 |
61,2 |
59,5 |
58,8 |
|
|
|
*Beregnet ut fra øvrige anslag i RNB22 |
|||||||
** KS-anslag justert for at kommunesektoren ikke får noen strømstøtte |
|||||||
Kilde: Teknisk beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi, RNB 22, SSB og KS |
Økt kostnadsvekst svekker realverdien av frie inntekter
I artikkelen https://www.ks.no/fagomrader/okonomi/statsbudsjettet-2023/udekket-kostnadsetterslep-i-2023/ ble det påpekt at realverdien av frie inntekter i 2022 ifølge anslagene i RNB ble redusert med 0,4 mrd. kroner sammenliknet med det som ble lagt til grunn i forbindelse med budsjettbehandlingen i Stortinget. I vedtatt Revidert nasjonalbudsjett kuttes ytterligere 0,5 mrd. kroner. Virkningene av en ytterligere økning i den kommunale deflatoren som beskrevet ovenfor vil redusere realverdien av frie inntekter med ytterligere 7 mrd. kroner, slik at den samlede reduksjonen blir nesten 8 mrd. kroner.