Valglovutvalget anbefalte i sin rapport Frie og hemmelige valg (NOU 2020: 6) forskriftsfesting av unntak fra arbeidstidsbestemmelsene for valgmedarbeidere i kommunene og fylkeskommunene som har et overordnet ansvar for gjennomføringen av valget, samt for dem som jobber på valgdagen/natten, og for dem som teller opp stemmesedlene. I rapporten punkt 19.2.3.2 skrev utvalget:
"Utvalget foreslår at det gis unntak fra arbeidsmiljøloven § 10-6, som gir regler om overtid og samlet arbeidstid for arbeidstakere i kommunen som arbeider på valgdagen og valgnatten, for at det i en begrenset periode skal kunne utføres arbeid med valggjennomføringen sammenhengende over flere timer enn det arbeidsmiljøloven tillater. Det vil si at det gjøres unntak fra regelen om at den samlede arbeidstiden ikke skal være over 13 timer i løpet av 24 timer. Overtidsbegrensningene vil ikke gjelde.

For arbeidstakere i kommunen med overordnet ansvar for valggjennomføringen på ulike områder og arbeidstakere i Valgdirektoratet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet og ansatte på Stortinget som arbeider med valggjennomføring, foreslår utvalget at det i tillegg gis unntak fra arbeidsmiljøloven § 10-8, som gjelder daglig og ukentlig arbeidsfri. Det vil si at forskriften gjør unntak fra reglene om 11 timer daglig arbeidsfri og 35 timer ukentlig hvile."

Etter initiativ fra Kommunal- og distriktsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet, vil KS og sammenslutningene oppta forhandlinger om en sentral særavtale som regulerer nødvendige unntak fra arbeidsmiljøloven, slik at valg kan gjennomføres i trygge former. Det tas sikte på forhandlinger mot slutten av mars 2025, slik at en eventuell særavtale vil være klar til valgavviklingen i august/september 2025.