Publisert: 24.02.2025
Denne artikkelen gir en gjennomgang av de sentrale bestemmelsene som regulerer aldersgrensene, og en veiledning i fremgangsmåte når aldersgrensen skal fastsettes og rapporteres.
Definisjon og formål med særaldersgrenser
Særaldersgrenser er en lavere aldersgrense enn den alminnelige aldersgrensen på 70 år. Den lavere aldersgrensen er enten begrunnet i helse eller sikkerhet. Historisk har formålet vært at arbeidstakere som ikke «makter å skjøtte arbeidet forsvarlig» til den alminnelige aldersgrensen, skulle ha rett og plikt til å fratre ved en lavere alder enn den alminnelige aldersgrensen.
Hjemmel for lavere aldersgrense er å finne i arbeidsmiljøloven § 15-13 a, (2):
«Lavere aldersgrense kan fastsettes der det er nødvendig av hensyn til helse eller sikkerhet.»
Lavere aldersgrenser i offentlig sektor er regulert av aldersgrenseloven § 2, første ledd:
«Den alminnelige aldersgrense er 70 år. Det kan fastsettes lavere aldersgrense for stillinger hvor:
- Tjenesten medfører uvanlig fysisk eller psykisk belastning på tjenestemennene slik at de normalt ikke makter å skjøtte arbeidet forsvarlig til fylte 70 år.
- Tjenesten stiller spesielle krav til fysiske eller psykiske egenskaper som normalt blir sterkere svekket før fylte 70 år enn det en forsvarlig utføring av tjenesten tilsier.»
Det følger videre av aldersgrenseloven § 2, andre ledd at:
«De lavere aldersgrenser kan være 65, 63 og 60 år»
Plikt til fratreden ved særaldersgrensen opphørte 1. juli 2021 for arbeidstakere omfattet av Statens pensjonskasse og sykepleiere omfattet av sykepleiepensjonsordningen. For arbeidstakere omfattet av SGS 2020 Pensjonsordninger opphørte plikt til fratreden ved særaldersgrensen 1. januar 2022. Særaldersgrensen er derfor ikke lenger en grense for stillingsvern.
Aldersgrensene i KS’ tariffområde
Den alminnelige aldersgrensen i offentlig sektor er 70 år. Om lag to tredeler av arbeidstakerne i KS' tariffområde er omfattet av slik alminnelig 70 års grense og om lag en tredel er omfattet av særaldersgrenser. Blant arbeidstakere med særaldersgrense i KS’ tariffområde har de fleste 65 års aldersgrense begrunnet i at tjenesten «medfører uvanlig fysisk eller psykisk belastning». I hovedsak er dette arbeidstakere i helse- og omsorgssektoren som blant annet sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere, men det er også grupper i andre sektorer som renholdere, kommunedirektører og sjåfører med slik særaldersgrense. Arbeidstakere med aldersgrense begrunnet i at tjenesten «stiller spesielle krav til fysiske eller psykiske egenskaper» er blant annet ambulansesjåfør, badebetjent, feiere og brannkonstabler. Det fleste av disse, som for eksempel brannkonstabler og ambulansesjåfør har 60 års aldersgrense, mens blant annet badebetjent og feier har 65 års aldersgrense.
Aldersgrensebestemmelser for ulike grupper personell
I KS’ tariffområde er aldersgrenser for undervisningspersonell, sykepleiere og øvrige ansatte hjemlet i forskjellige bestemmelser.
Undervisningspersonell er omfattes av Statens pensjonskasse og aldersgrensene for disse følger av lov om aldersgrenser for statsansatte.
Sykepleiere er som hovedregel omfattet av sykepleierpensjonsloven og aldersgrensene for disse følger denne loven.
Øvrige arbeidstakere er omfattet av tariffavtalen - sentral generell særavtale (SGS) 2020 Pensjonsordninger. Aldersgrensene for disse følger av hvilken aldersgrense som gjelder for tilsvarende stilling i staten, eller hvilken aldersgrense som er avtalt mellom de sentrale partene (KS og LO Kommune, YS Kommune, Unio og Akademikerne kommune).
Aldersgrenser for undervisningspersonell omfattet av Statens pensjonskasse
Undervisningspersonell omfattes av lov om Statens pensjonskasse og følger i hovedsak 70-årsgrensen i aldersgrenseloven § 2. Særaldersgrenser for de som omfattes av lov om Statens pensjonskasse er fastsatt av Stortinget. Blant undervisningspersonell er det bare kroppsøvingslærere som er unntatt fra 70-årsgrensen ved at det er fastsatt at «Lærer som i det vesentlige har kroppsøving som fag eller bare har kompetanse i dette fag har 65 års aldersgrense».
Aldersgrenser for sykepleiere omfattet av sykepleierpensjonsordningen
Sykepleiere har en egen lovbestemt pensjonsordning. Hvilke sykepleiere som omfattes av denne loven går frem av sykepleierpensjonsloven § 1. Loven omfatter blant annet offentlig godkjente sykepleiere ansatt i fylkeskommunal virksomhet omfattet av spesialisthelsetjenesteloven, og offentlig godkjente sykepleiere ansatt i stilling knyttet til helse- og omsorgstjenesten i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven.
Aldersgrenser for sykepleiere omfattet av sykepleierpensjonsloven følger av § 6, første ledd:
«Aldersgrensen er 70 år for overordnede sykepleiere, sykepleiere i administrative stillinger og undervisningsstillinger, og 65 år for underordnede sykepleiere. Regler for hvilke stillinger som skal regnes som underordnede, administrative, overordnede eller undervisningsstillinger, fastsettes av departementet.»
Departementet har fastsatt regler for hvilke stillinger som skal regnes som underordnede, administrative, overordnede eller undervisningsstillinger med forskrift om aldersgrenser for sykepleiere. Av forskriften går det blant annet fram at de som er tillagt ledelsesfunksjon, administrative oppgaver eller undervisning i minst 50 prosent av arbeidstiden har 70 års aldersgrense.
Aldersgrenser for arbeidstakere omfattet av SGS 2020 Pensjonsordninger
Arbeidstakere som ikke er undervisningspersonell omfattet av lov om Statens pensjonskasse, eller er sykepleiere omfattet av sykepleierpensjonsordningen, er omfattet av SGS 2020 Pensjonsordninger. Aldersgrensene for disse følger av SGS 2020 Pensjonsordninger § 6-1:
«Fastsettelse av aldersgrenser og regler om rett til å ta ut alderspensjon før nådd aldersgrense skal følge de samme prinsipper som gjelder i Statens pensjonskasse. Pensjonskontorets styre foretar nødvendige tilpasninger til kommunal sektor, jf. § 12-1.
Dagens særaldersgrenser opprettholdes uendret, jf. første ledd.
Aldersgrensen er 70 år eller den aldersgrense som til enhver tid gjelder i staten for tilsvarende stilling dersom særaldersgrensen i staten er 65 år eller lavere. I tvilstilfelle, eller hvis det ikke er tilsvarende stilling i staten, kan tariffpartene fastsette aldersgrense for stillingen.
For arbeidstakere som har forskjellige funksjoner eller stillinger hos samme arbeidsgiver er det hovedfunksjonen som avgjør hvilken aldersgrense vedkommende skal ha.»
Denne tariffavtalte aldersgrensen på 70 år er en «bedriftsfastsatt aldersgrense» i henhold til arbeidsmiljøloven § 15-13 a, tredje ledd:
«Lavere aldersgrense, men ikke under 70 år, kan fastsettes dersom grensen gjøres kjent for arbeidstakerne, den praktiseres konsekvent av arbeidsgiver og arbeidstaker har rett til en tilfredsstillende tjenestepensjonsordning. Arbeidsgiver skal drøfte lavere aldersgrense med de tillitsvalgte.»
Hvilke stillinger som omfattes av særaldersgrense er presisert i KS’ B-rundskriv 8/2024. Det går fram av rundskrivet hvilke stillinger som omfattes av særaldersgrense, hvilken særaldersgrense som gjelder og om særaldersgrensen er hjemlet i aldersgrenseloven § 2 bokstav a eller b. Det er hovedfunksjon som er bestemmende på aldersgrensen og med hovedfunksjon menes den funksjon som utgjør mer enn 50 prosent.
Det følger av forskrift om pensjonsordninger for kommunalt og fylkeskommunalt ansatte § 1, andre ledd, at aldersgrensen ikke skal være lavere enn for tilsvarende stilling i staten. Aldersgrensene i staten vil derfor kunne gi anvisning på hvem som omfattes av enkelte av særaldersgrensene i KS’ tariffområde. For eksempel er det i staten presisert at barnehageassistent med barnepleierutdanning har 70 års aldersgrense. Det følger av dette at KS og forhandlingssammenslutningene ikke kan ha avtalt særaldersgrense for barnepleiere i kommunale barnehager.
Fastsettelse av aldersgrense
Særaldersgrensene er fastsatt med utgangspunkt i stillingenes funksjon. For flere av stillingene med særaldersgrense er det stillingens funksjon som alene er bestemmende på aldersgrensen, for eksempel renholdere eller hjemmehjelp. For renholdere eller hjemmehjelp er det fastsatt 65 års aldersgrense fordi funksjonen (arbeidet de skal utføre) antas å innebære en «uvanlig fysisk eller psykisk belastning». Det er for renholdere eller hjemmehjelp ingen særskilte krav til utdanning.
For mange av særaldersgrensene er det samtidig forutsatt at arbeidstaker kvalifiserer for å inneha funksjonen. Typiske eksempler er vernepleiere, fysioterapeuter, helsefagarbeidere og sykepleiere. Det antas at funksjonene å utøve vernepleie, fysioterapi, helsefagarbeid eller sykepleie innebærer en «uvanlig fysisk eller psykisk belastning» og arbeidstaker må samtidig være kvalifisert til å inneha en slik funksjon.
For å unngå å fastsette feil aldersgrense, bør arbeidsgiver før stillinger lyses ut vurdere hvilken funksjon stillingen skal ivareta, og hvilke kvalifikasjoner som da kreves. Dersom stillingen innebærer ulike funksjoner, bør arbeidsgiver søke å unngå at det oppstår tvilstilfeller. For eksempel vil en stilling som innebærer 50 prosent vernepleierfunksjon og 50 prosent lederoppgaver ha 70 års aldersgrense da hovedfunksjon er det som utgjør mer enn 50 prosent av stillingen. I et slikt tilfelle kan det oppstå tvil om hvilket arbeid som reelt utgjør mer enn 50 prosent av stillingen og da også tvil om hva som er rett aldersgrense. Slike tvilstilfeller kan unngås med en annen fordeling mellom ulike funksjoner, for eksempel om lederoppgaver utgjør 30 prosent og vernepleierfunksjonen utgjør 70 prosent.
Rapportering av særaldersgrenser – bruk av stillingskoder
Stillingskodene er i stor grad rendyrket ved at det ikke skal være arbeidstakere med ulike aldersgrenser i samme stillingskode. For eksempel er det bare arbeidstakere som har som hovedfunksjon å utøve renhold som skal være innplassert i stillingskode 7210 Renholder.
Dette gjelder likevel ikke for alle stillingskoder. De fleste lederkodene åpner for ulike særaldersgrenser, for eksempel stillingskoden 7004 Arbeidsleder/formann, hvor det kan være arbeidstakere med 60 og 65 års aldersgrense. Aldersgrensen må da rapporteres særskilt til pensjonsleverandøren. Et annet eksempel er stillingskoder for sykepleiere. I de fleste av stillingskodene for sykepleiere vil det være arbeidstakere med ulik aldersgrense i den samme stillingskoden. Dette skyldes blant annet at det ville kreve for mange nye stillingskoder om sykepleiere med og uten særaldersgrense skulle ha egne stillingskoder.
Særaldersgrensen for sykepleiere følger i alle tilfeller ikke av stillingskodeinnplassering da sykepleiernes aldersgrenser er lovbestemt med sykepleierpensjonsloven og ikke følger av tariffavtale. Loven går med andre ord «foran» tariffavtalens bestemmelser. Et eksempel på en slik kode er 7174 Sykepleier. Det er bare en mulig stillingskode for sykepleiere som skal ivareta sykepleierfunksjon, i stilling med krav om 3-årig sykepleierutdanning, og alle disse skal innplasseres i 7174 uavhengig av hvilken aldersgrense som følger av sykepleierpensjonsloven. I de tilfeller stillingskodene omfatter arbeidstakere med ulike særaldersgrenser, må aldersgrensen rapporters særskilt til pensjonsleverandøren. Tilsvarende gjelder for eksempel også kroppsøvingslæreren som har 65 års aldersgrense. Denne aldersgrensen kan ikke ivaretas med stillingskodeinnplassering og skal rapporteres særskilt til Statens pensjonskasse.
Arbeidstakere registrert med feil aldersgrense
Det vil forekomme at arbeidstakere er registrert med feil aldersgrense. Da aldersgrensene er tariffbestemt vil det være tariffstridig og et forhold som må rettes. Om det oppdages slike tilfeller kan KS’ medlemsservice kontaktes for veiledning i hvordan gå fram for å rette feilen.