På samme måte som for andre medarbeidere lønnet etter HTA kapittel 5, reguleres årslønnen ved de årlige lønnsforhandlingene, jf. HTA kap. 5.1, mellom arbeidsgiver og Legeforeningen.

Selv om det ikke er særskilte lønnsbestemmelser for ansatte leger, får KS likevel mange spørsmål om temaet. Dette skyldes blant annet at en del kommuner har valgt å tilby ansatte fastleger en prosentandel av trygderefusjoner og egenandeler.

Generelt

For ansatte leger fastsettes en årslønn for legens stilling som fastlege, inkludert eventuelle andre allmennlegeoppgaver, etter HTA kapittel 5. Godtgjøring for arbeid på legevakt utenom ordinær åpningstid kommer i tillegg, og er regulert i SFS 2305 §§ 8 og 9. Bestemmelsene om legevakt gjelder både for ansatte og næringsdrivende fastleger.

Årlig lønnsforhandling

Lønnsregulering for stillingen som fastlege skjer gjennom de årlige lokale lønnsforhandlingene etter HTA kapittel 5 punkt 5.1. Partene forhandler om hva ny grunnlønn/årslønn skal være. Dette gjelder også lønn på legevakt når partene lokalt - etter SFS 2305 § 8 punkt 8.4 B har avtalt lønn etter HTA kapittel 5. Det står i SFS 2305 punkt 8.4 B:

«Alternativ godtgjøring for legevaktarbeid
I legevaktordning med tilstedeværelse kan partene lokalt avtale at lønnsfastsetting foretas etter hovedtariffavtalen kap. 5. Det kan avtales at ulempetilleggene inkluderes i stillingens lønn, jf. hovedtariffavtalen kap. 5 pkt. 5.3. Trygderefusjoner og egenandeler tilfaller kommunen

Satsene ellers i SFS 2305 er gjenstand for forhandlinger mellom Legeforeningen og KS. Disse er bindende og skal ikke forhandles lokalt.

Forhandlingene skjer mellom de lokale partene, jf. HA del A § 4-7. Ved brudd i forhandlingene kan hver av partene lokalt bringe tvisten inn for behandling ved lokal nemnd. Bestemmelsene om lokal nemnd er regulert i Hovedavtalens del A § 6-2. Vi viser også til Hovedavtaleveilederen s.19 for mer informasjon om lokale forhandlinger og representasjon i disse:

Trygderefusjoner og egenandeler

Alle fastleger, både ansatte og næringsdrivende leger, og legevaktleger utløser refusjoner fra HELFO og egenandeler fra pasientene når de yter helsetjenester. Refusjoner og egenandeler utgjør den største andelen av kommunenes midler til fastlegeordningen når legen er ansatt.

Ansatte fastleger skal som nevnt få hele sin lønnsregulering etter bestemmelsene i HTA kapittel 5, på samme måte som øvrige ansatte omfattet av HTA kapittel 5. Kommunen skal beholde trygderefusjonene og egenandelene som legen utløser. KS er kjent med at en del kommuner likevel har valgt en ordning hvor legen får beholde en viss andel av refusjonene og egenandelene. Spørsmålet er om det er en bonusordning.

Forutsetninger for bonusordninger

Etter HTA kapittel 3 punkt 3.6 kan kommunen innføre godtgjøring i form av bonus for ansatte eller grupper av ansatte basert på tiltak som gir økt produktivitet/effektivitet eller økt brukerorientering. Det er en forutsetning at det er fastsatt mål og resultatindikatorer for at det kan sies å foreligge en bonusordning. Mål og resultatindikatorer som legges til grunn for denne godtgjøringsformen skal på forhånd være drøftet med tillitsvalgte i Legeforeningen. Referat fra drøftingsmøtet bør nedfelles skriftlig. En bonusordning med gitte mål og resultatindikatorer kan innrettes på ulike måter. En mulighet kan være å knytte utbetaling av bonus opp mot listelengde.

Vurderinger

En bonusordning kan være krevende å håndtere. Det kan også oppstå spørsmål om og forventninger fra legene om utbetaling av bonus under ulike typer fravær. Et alternativ for å stimulere til lengre lister kan være å definere et lokalt handlingsrom som gjerne kan forankres i den lokale lønnspolitikken. For eksempel kan det i retningslinjer forankret i eller knyttet opp mot den lokale lønnspolitikken gis føringer for utbetaling av fastsatte tillegg knyttet opp mot listelengde. Dette vil gi forutsigbarhet for begge parter. I retningslinjene kan det også gis føringer for lønn til leger under spesialisering (ALIS) ut fra hvor langt de har kommet i spesialiseringsløpet.

Som tidligere nevnt kan vi ikke se at ordninger hvor det ikke ligger inne et effektivitetsmål/resultatmål som for eksempel en viss listelengde, vil kunne anses som bonus etter HTA kap. 3 punkt 3.6. Som ansatt fastlege skal du yte fastlegetjenester som listeinnbyggerne dine trenger, verken mer eller mindre, og utløse takster og egenandeler for dette. Ordninger som er reelle bonusordninger med fastsatte effektivitetsmål/resultatmål, for eksempel at legen får en viss andel refusjoner/egenandeler for listelengde utover et visst antall, stiller seg etter KS’ vurdering i et annet lys.