- Jeg håper regjeringen er villig til å bygge videre på den store innsatsen kommunene har vist i bosettingsarbeidet siste år, og sikre bosetting og integrering av nyankomne flyktninger også i 2025 i tråd med de nasjonalt vedtatte målene, sier styreleder i KS Gunn Marit Helgesen.

Ikke tilstrekkelig kompensert

Beregningsutvalget har undersøkt om det er rimelig forskjell mellom kommunenes utgifter og de statlige tilskuddene. Kartleggingen viser at dekningsgraden for integreringstilskuddet har falt fra 97,3% i 2022 til 91,9 % i 2023. Dekningsgraden for tilskudd til norskundervisning for voksne er beregnet til 80,1 prosent i 2023.

KS har sendt regjeringen brev der de ber om å øke integreringstilskuddet.

Lenkeblokk Icon Brev til regjeringen

Råd og veiledning, ekstratiltak i grunnskole, boligutgifter og sosialhjelpsutgifter er av de områdene som har hatt sterkest økning. I tillegg er mangel på boliger begrensende for kommunenes mulighet til å bosette.

- Boligmangelen begrenser kommunenes evne til å bosette. En åpenbar konsekvens av dette er at flere må vente lengre i asylmottak. Det er selvsagt ikke ønskelig, men kanskje noe vi fremover må akseptere i noe større grad, sier Helgesen.  

Norskopplæring

Gode norskkunnskaper er helt avgjørende for å få innpass i arbeidslivet. KS mener at kommunene må få tilført mer midler for å kunne gi ukrainere opplæring på linje med øvrige flyktninger. Kommuner mottar kun 30-40% av ordinært norsktilskudd for fordrevne fra Ukraina. Det viser seg imidlertid at Ukrainere har like stort behov for opplæring som andre deltakere.

Kommunene har vært samstemte om at de både har kapasitet og ønske om å tilby mer opplæring så sant finansieringen kommer på plass. KS mener det er positivt at det nasjonale tilbudet om digital norskopplæring har kommet på plass, som et supplement til kommunenes egen opplæring. Det reduserer likevel ikke behovet for finansiering av den opplæringen som kommunene selv står for.

Flyktninger i arbeid

Kommunene og NAV har en svært viktig jobb med å få flyktninger inn i arbeidslivet.

- NAV må rustes opp, framfor å bli utsatt for kutt slik mange dessverre opplever. Det er et stort paradoks at kommuner melder om at det lokale NAV-kontoret opplever en reduksjon i tilgjengelige stillinger og ressurser på statlig side, samtidig som flere flyktninger enn noensinne trenger bistand for å komme i arbeid. Dette bør statsråden kunne gjøre noe med – som ansvarlig både for bosetting av flyktninger, og for hele NAV, sier Helgesen.