Ti gode grep
Hvordan skape et vellykket introduksjonsprogram med gode resultater? Her har vi samlet ti gode grep som øker sjansen for suksess.
-
Skape tillit
Prosessen med å skape tillit mellom veileder og deltaker er helt grunnleggende for at deltakeren skal lykkes i å nå sine mål om arbeid eller utdanning.
-
Tett oppfølging
Deltakeren skal oppleve å ha veilederen ved sin side ved små og store utfordringer. Tett oppfølging handler om en fast kontaktperson, helhetlig og individuell tilnærming.
-
Differensiert veiledning
Selv om målet er det samme for mange deltakere, er det alltid ulike veier mot mål. Differensiering i veiledningen er derfor viktig.
-
Tidlig kontakt med arbeidsmarkedet og lokalsamfunnet
Bruk lokalsamfunn og arbeidsmarked aktivt i kvalifiseringsarbeidet. Det finnes mange måter å gjøre det på.
-
Deltakermedvirkning
Deltakerne skal være ansvarlige for sine egne valg, og få et eierforhold til sitt eget program.
-
Flerkulturelle veiledningssamtaler
Det kan være nyttig å reflektere over hvordan våre egne kulturelle fordommer påvirker veiledningssamtalen for at vi skal lykkes med å få en anerkjennende kommunikasjon med deltakeren.
-
Felles metodisk kompetanse
Et felles veiledningsfaglig fundament er viktig. Hva betyr det og hvordan kan man få det til?
-
Ansattes handlingsrom
Skal veiledere bruke seg selv, være tett på deltakerne, tilpasse og differensiere, må de ha frihet til å handle slik de mener er best.
-
Støttende arbeidsmiljø
Veiledere som søker å oppnå tillit til deltakere, må selv ha tillitsbaserte relasjoner til sine kolleger og ledere.
-
Tverrfaglig samarbeid i tjenesteapparatet
Forskjellige tjenester samarbeider i introduksjonsprogrammet. Det er viktig med en felles målforståelse og avklaring av forventninger om hvordan man sammen kan arbeide til det beste for deltakeren.