Publisert: 20.11.2024
KS Partnerskap for radikal innovasjon og Posten har samarbeidet om «På dørterskelen» siden 2021. Postens distribusjonsnett og høye tillit blant befolkningen er utgangspunktet for et samarbeid mellom KS og Posten. Målet har vært å utforske hvorvidt ulike aktører, på tvers av både sektorer og forvaltningsnivåer, kan bidra til nye tjenester.
«På dørterskelen» er nå testet ut i åtte kommuner spredt over hele Norge. Tilbakemeldingene fra både kommunene og de eldre som har fått posten levert på døren en gang i uken, er svært positive. Posten leverer også et informasjonsskriv fra kommunen sammen med posten. Her er det informasjon om aktiviteter for eldre, relevant informasjon fra kommunen, tilbud om å bli med som frivillig og liknende. I tillegg inneholder skrivet også informasjon fra statlige myndigheter om sikkerhet, beredskap etc. Tjenesten dekker både et behov for ikke- digitale innbyggere og representerer en hyggelig kontakt i hverdagen.
KS hovedstyresak
Hovedstyret i KS har behandlet saken om Posten- og KS-samarbeidet og den nasjonale tjenesten "På dørterskelen" - Veien videre.
Vedtaket i hovedstyret 7. november 2024
Omstilling
Posten Bring står overfor en potensielt stor omstilling knyttet til bortfall av postvolum.
Norske kommuner står i komplekse utfordringer fremover. Behovet for kommunale tjenester øker, samtidig som den kommunale økonomien blir knappere. Behovet for å utsette enkelte tjenester er stort hos kommunene. Med Postens unike tillit i befolkning samt behovet for å nå ut til eldre, ofte ikke-digitale, er tanken at eldre som får besøk en gang i uken, vil oppleve trygghet, å bli sett og at dette på sikt kan bidra til at den enkelte kan bo hjemme lengre.
Rambøll har evaluert
Rambøll har evaluert På dørterskelen på oppdrag fra KS.
Følgeevaluering av tjenesten «På dørterskelen» - om å skape velferd på nye måterKommunene melder at denne tjenesten har betydd svært mye for mange. De eldre venter med glede på postbudet – noen sier at det er den eneste kontakten de har med andre på en uke.
I tillegg til å motta viktig og nyttig informasjon fra kommunen, opplever de eldre anerkjennelse, økt trygghet og trivsel i eget hjem. I tillegg fører det til mer sosial kontakt.
Denne tjenesten kan bidra til at flere eldre kommer seg ut og opprettholder kontakt med omgivelsene, og for nærstående er det godt å vite at det kommer en på døren en gang i uken.
Posten skal ikke overta kommunens helse- og omsorgsoppgaver, men tjenesten kan være et supplement og kan kanskje utsette enkelte behov ved at ensomme eldre får et kontaktledd til omverdenen.
- Hovedfunnene i evalueringen er at:
«På dørterskelen» bidrar til en rekke gevinster for kommune og innbyggere - «På dørterskelen» treffer et reelt behov i kommunene
- Tjenesten har krevd lite ressurser og forsterket eksisterende oppgaver hos kommunen
- Tjenesten kan avhjelpe kommunesektorens større utfordringer
- «På dørterskelen» har et stort potensial for videreutvikling og flere gevinster
Posten har gjort målinger blant 536 eldre som har mottatt informasjonsbrevet på døra. Her svarer 87 prosent at de alltid leser informasjonsskrivet de har mottatt, 99 prosent av alle mottakerne er fornøyde med informasjonen de får på side 2 på informasjonsskrivet og 36 prosent har deltatt på aktiviteter som følge av informasjonen de har fått har fått gjennom «på dørterskelen».
Bred info
KS opplever stor interesse fra mange aktører om På dørterskelen. Tilbakemeldingene var gode både på Folkehelsekonferansen og Service og tjenestekonferansen, i tillegg har prosjektgruppen avholdt en partnersamling med Innholdsleverandørene (Politiet, DSB, Frivillig Norge m.fl.) for å få mer innsikt i deres behov og erfaringer med tjenesten så langt.
Veien videre
Postutvalget jobber fortsatt med å utrede hvordan fremtidens posttjenester best kan organiseres, og skal levere sin rapport før jul.
I påvente av politisk beslutning om omstilling av Posten, vurderer KS og Posten å tilby alle pilotkommuner videre pilotering til neste år.