Til hovedinnhold
Innovasjon

Spredning av innovasjoner

Spredning av innovasjoner skjer først når en innovativ løsning er tatt i bruk et nytt sted. Det er altså ikke nok å dele kunnskap om løsningen.

Spredning forutsetter at kommuner og fylkeskommuner deler kunnskap, samarbeider, og tilrettelegger for at gode løsninger kan tas i bruk og skape verdi flere steder.   

Det er mange spredningsagenter i kommunal sektor, og mange bruker mye ressurser på å dele sin kunnskap med andre. Kommunesektoren har alltid hatt tradisjon og kultur for å dele kunnskap, erfaringer og resultater regionalt og nasjonalt. Viljen til å inspirere, dele og spre er et av de elementene som skiller innovasjon i kommunesektoren fra privat sektor. 

I Innovasjonsbarometeret 2024 har vi spurt lederne av virksomheter som har innført minst en innovasjon om de har gjort noe aktivt for å spre erfaringer slik at andre kan gjenbruke løsningene.  
 

Resultatene viser at 34 prosent av virksomhetene aktivt har spredd egne innovasjoner. Dette er færre enn i 2020, da 38 prosent svarte ja på dette.
 

 

 


Det er forskjeller mellom virksomheter i store og små kommuner, med mer aktiv spredning i de store. Blant virksomheter i de minst sentrale kommunene har kun 21 prosent aktivt forsøkt å spre egne innovasjoner. Viljen og kanskje mulighetene for å spre innovasjoner øker med antall ansatte. 45 prosent av virksomhetene med mer enn 70 ansatte har forsøkt å spre, mens andelen er 25 prosent i virksomheter med ti ansatte eller færre.


Det er også forskjeller mellom sektorene. Virksomheter i sektorene helse/omsorg, sosial og kultur er omtrent like aktive i spredning av egne innovasjoner. I utdanning/oppvekst er andelen spesielt lav, og den har gått ned fra 34 prosent i 2020 til 29 prosent i 2024. I kultursektoren er det flere virksomheter (43 prosent) som aktivt har prøvd å spre innovasjoner sammenlignet med 2020 (38 prosent).   

Spredning skjer oftest i nettverk 

Spredning av innovasjoner skjer først og fremst i (fylkes)kommunale nettverk, i møter og på seminarer og konferanser. Det å møtes enten fysisk eller digitalt betyr mye for overføring av kunnskap og erfaringer mellom kommuner og fylkeskommuner.   

 

 


Blant virksomheter i teknisk sektor er konferanser eller seminarer en svært viktig spredningskanal (48 prosent). Kun 27 prosent av virksomhetene i helse og omsorg har benyttet en slik arena. Kultur
sektoren og sosial sektor bruker i større grad sosiale medier enn de andre sektorene. I kultursektoren har 33 prosent spredd egen innovasjon via omtale i lokale eller nasjonale nyhetsmedier. Virksomheter med færre enn ti ansatte bruker i større grad enn gjennomsnittet sosiale medier for å spre egne innovasjoner (40 prosent) .
 

KONTAKT