Spredning forutsetter at kommuner og fylkeskommuner deler kunnskap, samarbeider, og tilrettelegger for at gode løsninger kan tas i bruk og skape verdi flere steder.
Det er mange spredningsagenter i kommunal sektor, og mange bruker mye ressurser på å dele sin kunnskap med andre. Kommunesektoren har alltid hatt tradisjon og kultur for å dele kunnskap, erfaringer og resultater regionalt og nasjonalt. Viljen til å inspirere, dele og spre er et av de elementene som skiller innovasjon i kommunesektoren fra privat sektor.
I Innovasjonsbarometeret 2024 har vi spurt lederne av virksomheter som har innført minst en innovasjon om de har gjort noe aktivt for å spre erfaringer slik at andre kan gjenbruke løsningene.
Resultatene viser at 34 prosent av virksomhetene aktivt har spredd egne innovasjoner. Dette er færre enn i 2020, da 38 prosent svarte ja på dette.
Det er forskjeller mellom virksomheter i store og små kommuner, med mer aktiv spredning i de store. Blant virksomheter i de minst sentrale kommunene har kun 21 prosent aktivt forsøkt å spre egne innovasjoner. Viljen og kanskje mulighetene for å spre innovasjoner øker med antall ansatte. 45 prosent av virksomhetene med mer enn 70 ansatte har forsøkt å spre, mens andelen er 25 prosent i virksomheter med ti ansatte eller færre.
Det er også forskjeller mellom sektorene. Virksomheter i sektorene helse/omsorg, sosial og kultur er omtrent like aktive i spredning av egne innovasjoner. I utdanning/oppvekst er andelen spesielt lav, og den har gått ned fra 34 prosent i 2020 til 29 prosent i 2024. I kultursektoren er det flere virksomheter (43 prosent) som aktivt har prøvd å spre innovasjoner sammenlignet med 2020 (38 prosent).