Til hovedinnhold
Innovasjon

Jobber innovativt for å løse samfunnsproblemer

Nesten alle kommuner og fylkeskommuner jobber innovativt med mål om å løse samfunnsproblemer. Nesten like viktig er det å oppnå bedre utnyttelse av ressurser og å få til mer effektive tjenester.

Målet er å finne nye løsninger på utfordringer i samfunnet, samtidig som kostnader må reduseres, og ressurser utnyttes på en bedre måte.  

I undersøkelsen har vi spurt om hva som er de viktigste årsakene til at kommuner og fylkeskommuner arbeider med innovasjon. Resultatene viser at det ikke lenger kun er spørsmål om hvor raskt og billig en gitt kommunal tjeneste kan produseres og leveres, men snarere hvordan kommunesektoren kan produsere flere og bedre tjenester med færre ressurser – og som møter forventninger og krav fra innbyggere og næringsliv.  

Nesten alle svarer at de jobber med innovasjon for å løse samfunnsutfordringer. En stor andel svarer også at innsparinger og effektiviseringskrav spiller en sentral rolle. Over halvparten oppgir ny teknologi som en faktor. 




Blant de store og mest sentrale kommunene er det flere (92 prosent) enn gjennomsnittet (80 prosent) som oppgir innsparinger og effektiviseringskrav som en viktig årsak til innovasjonsarbeid. 

I Nord-Norge svarer 22 prosent av ny lovgivning, eller andre politiske krav, er en viktig årsak til at de setter i gang innovasjonsprosesser.   

De ansatte er hoveddrivkraften i innovasjonsarbeidet 

Vi har spurt om hvem som er de viktigste pådriverne for at kommunen/fylkeskommunen innoverer. Medarbeidere og ledere er hoveddrivkraften, men tjenestemottakere, innbyggere og politisk ledelse i kommunen bidrar også i stor grad.




Blant kommunene med minst sentral beliggenhet er tjenestemottakere og innbyggere i større grad pådrivere enn i de mest sentrale kommunene. I Midt-Norge svarer 41 prosent av kommunedirektørene at utdannings- eller forskningsinstitusjoner er en viktige pådrivere. To av seks fylkeskommuner oppgir arbeidstakerorganisasjoner eller tillitsvalgte som viktige pådrivere.   

Drivere og barrierer for innovasjonsarbeid

Ny teknologi er den faktoren som bidrar mest til å styrke innovasjonsarbeidet. Ansattes medvirkning, og måten det samarbeides på tvers av sektorer på, er også viktige drivere. Lover og nasjonale krav oppleves som det største hinderet.  

2 av 3 mener at ny teknologi i stor grad fremmer arbeidet med innovasjon. I de små kommunene er det flere (78 prosent) enn gjennomsnittet (68 prosent) som i noen, eller i stor grad, mener at arbeidstakerorganisasjoner eller tillitsvalgtes medvirkning fremmer arbeidet med innovasjon. 

Blant de store kommunene svarer 92 prosent av kommunedirektørene at kunnskapsinstitusjoners medvirkning i noen, eller i stor grad, fremmer innovasjonsarbeidet. 

57 prosent av direktørene i mellomstore kommuner svarer at begrensede økonomiske ressurser i stor grad fremmer innovasjon. Gjennomsnittet nasjonalt er 40 prosent. I Nord-Norge svarer 26 prosent at lover og nasjonalt fastsatte krav fremmer innovasjon. 


 

Lover og nasjonalt fastsatte krav hemmer mest 

Det er mange forhold som hemmer arbeidet med innovasjon i kommuner og fylkeskommuner. De fleste faktorene vi har spurt om oppleves likevel som mer fremmende enn hemmende. Begrensede økonomiske ressurser oppgis av mange som en hemmer for arbeidet med innovasjon i kommunen/fylkeskommunen.


Forskjellen er størst når det gjelder ny teknologi, samt for kunnskapsinstitusjoners medvirkning som i stor grad oppleves som en fremmende faktor. Lover og nasjonalt fastsatte krav skiller seg ut som en faktor som oppleves som langt mer hemmende enn fremmende for innovasjonsarbeidet. I de store kommunene er det flere enn gjennomsnittet som svarer at samarbeid på tvers, og sektorer og arbeidstakerorganisasjonenes medvirkning, hemmer innovasjonsarbeidet i noen eller i stor grad.  
 


 

KONTAKT