Til hovedinnhold
Innovasjon

Inspirasjon og årsaker til innovasjon

Ledere og medarbeidere har en særs viktig rolle i innovasjonsprosesser. Det betyr at kommuner og fylkeskommuner har de ressursene som trengs for å fornye og utvikle sektoren fremover. Samtidig må jakten på nye løsninger være etterspurt og ønsket.

Nær åtte av ti kommunale innovasjoner er gjenbruk eller inspirert av andres løsninger

Vi har spurt lederne om deres virksomheter var de første til å utvikle og innføre den siste innovasjonen, om den siste innovasjonen var inspirert av andres løsninger, men vesentlig tilpasset, eller om innovasjonen i stor grad er kopiert av andre. Vi har også spurt om virksomhetene har gjort noe aktivt for å spre innovasjoner til andre.  




Flere ledere enn i 2020 svarer at deres virksomhet var den første til å utvikle og innføre innovasjonen. Det gjelder for alle sektorer, men økningen er noe mindre i oppvekst og utdanning enn i de andre sektorene. Virksomheter i de største kommunene har i noe høyere grad egenutviklede innovasjoner, eller er den første arbeidsplassen til å innføre innovasjonen. Femten prosent av virksomhetene i Midt-Norge har selv utviklet den siste innovasjonen. Dette er høyere enn landsgjennomsnittet.  
 




Fordelt på de ulike sektorene så er resultatene relativt like, men to ting skiller seg ut: 
I sosial sektor svarer langt over gjennomsnittet avlederne at dere virksomhet var den første til å utvikle og innføre den nyeste innovasjonen. Teknisk sektor har høyeste grad av gjenbruk.   

Beliggenhet og størrelse har betydning 

I de minst sentrale kommunene oppgir nesten halvparten at deres nyeste innovasjon er gjenbruk av andres innovative løsninger. Virksomheter med under 20 ansatte har også i større grad gjenbrukt andres innovative løsninger. Virksomheter med over 70 ansatte har i større grad tatt i bruk løsninger som er inspirert av andre, men tilpasset.   

Fordelt på de ulike sektorene så er resultatene relativt like, men sosial sektor skiller seg likevel noe ut. Som i 2020, svarer langt over snittet av ledere i sosial sektor at deres virksomhet var den første til å utvikle og innføre den nyeste innovasjonen.   

Ledere er viktige kilder til inspirasjon 

Vi har spurt dem som oppgir at den nyeste innovasjonen er inspirert av eller gjenbruk av andres løsninger om hva som var deres viktigste kilde til inspirasjon. Resultatene viser tydelig at administrativ ledelse inspirerer til å ta i bruk innovasjoner utviklet av andre. Dette gjelder særlig virksomheter i de store kommunene. Blant virksomheter i de minst sentrale kommunene er det flere enn gjennomsnittet som har hentet inspirasjon gjennom personlige nettverk. Virksomheter i Nord-Norge har i større grad enn gjennomsnittet hentet inspirasjon fra ansatte på egen arbeidsplass, og deltakelse på konferanser. Blant de minste virksomhetene med under ti ansatte er konferanser og sosiale nettverk spesielt viktige informasjonskanaler. Teknisk sektor, kultur og sosial sektor henter i langt større grad inspirasjon fra bransjeorganisasjoner, leverandører og fagrelaterte foreninger enn oppvekst og helse- og omsorgssektoren.
  
 

Ledere og medarbeidere er igangsettere av innovasjon i virksomhetene​ 

Ledere og medarbeidere har en viktig rolle i fornyelsen av kommunal sektor. De er sentrale for at nye løsninger innføres og skaper verdi. Tjenestekvalitet og medarbeidertilfredshet øker når det legges til rette for fornyelse og innovasjon.  

Samfunnsutfordringer, innsparinger og effektivitetskrav, ny teknologi og organisasjonsendringer er viktige drivere for innovasjon i virksomhetene. Det er likevel ledere og medarbeidere som er aller viktigst for igangsetting av innovasjonsprosesser. I virksomheter med over 70 ansatte blir ledere ved arbeidsplassen i særlig stor grad trukket frem som igangsetter. I sosial sektor er det samfunnsutfordringer, tjenestemottakerne og ny lovgivning viktigere enn i de andre sektorene. En fjerdedel av virksomhetene i teknisk sektor svarer at ny teknologi spilte en rolle i igangsettingen av den nyeste innovasjonen.   


Egen organisasjon er viktigst for å sette i gang innovasjoner 

I likhet med Innovasjonsbarometeret 2020, så viser resultatene også nå at faktorer knyttet til egen organisasjon er de mest sentrale drivkreftene for å komme i gang. 78 prosent av virksomhetslederne svarer at enten ledere, medarbeidere, organisasjonsendringer, innovasjonsstrategier eller politisk ledelse var de viktigste drivkreftene. Dette er nøyaktig samme andel som i 2020. Da, som nå, var lederne ved arbeidsplassen den aller viktigste faktoren.   

37 prosent svarer at andre aktører enn interne var viktigst, det er litt færre enn i 2020. Andre aktører kan være innbyggere, utdannings- og forskningsinstitusjoner, private virksomheter, arbeidstakerorganisasjoner eller frivillige organisasjoner. Kun en prosent oppgir inspirasjon fra utlandet som den viktigste faktoren.   

Noen flere enn i 2020 nevner eksterne rammevilkår som utløsende for å sette i gang innovasjonsprosesser. Rammevilkår kan være samfunnsutfordringer som ikke kan løses ved å gjøre mer av det samme, innsparinger og effektiviseringskrav, ny teknologi eller ny lovgivning og nasjonale krav. Samfunnsutfordringer er en viktigere faktor enn den var for fire år siden, det samme gjelder innsparinger og effektiviseringskrav. Færre nevner ny teknologi (15 prosen) sammenlignet med i 2020  (24 prosent).   

Det er store forskjeller mellom sektorene i hvordan innovasjonsprosessene blir satt i gang 

I utdanning og oppvekstsektoren er faktorer med utspring i egen organisasjon særlig viktige for å sette i gang innovasjoner. Andre aktører og rammevilkår er mindre sentrale i denne sektoren sammenlignet med de andre. I kultursektoren spiller andre aktører en langt viktigere rolle.  48 prosent av virksomhetslederne peker på at eksterne var den viktigste drivkraften for å igangsette innovasjonen. Også i sosial sektor og innenfor helse og omsorg spiller andre aktører en viktig rolle. I sosial sektor er rammevilkår spesielt fremtredende som en utløsende faktor for innovasjon. Generelt ser vi at rammevilkår spiller en langt viktigere rolle i disse sektorene enn det gjorde i 2020.   

KONTAKT