Vi har spurt virksomhetslederne om hva som er oppnådd med den nyeste innovasjonen, og hvilke verdier som er skapt. Alternativene var økt kvalitet, forbedret effektivitet, unngåtte kostnader, økt medarbeidertilfredshet, verdi for næringslivet, eller om tjenestemottakere/innbyggere har fått mer innsikt og innflytelse på tjenestene. Flere svar var mulige.
Hele 62 prosent svarer at den nyeste innovasjonen har forbedret kvaliteten. Nær halvparten mener endringene har gitt økt effektivitet eller produktivitet, og en tredjedel oppgir at den nye løsningen har økt tilfredsheten blant medarbeiderne. I virksomheter med 70 eller flere ansatte er det flere enn gjennomsnittet som svarer at den nyeste innovasjonen har resultert i økt effektivitet/produktivitet og unngåtte kostnader. Virksomheter med ti ansatte eller færre oppgir i større grad økt innsikt eller deltakelse fra tjenestemottakere som en oppnådd verdi.
I mellomstore kommuner svarer 34 prosent av virksomhetslederne at tjenestemottakere/innbyggere har oppnådd større innsikt i, eller innflytelse på, virksomhetens tjenester. Dette er høyere enn gjennomsnittet i de store kommunene.