Til hovedinnhold
Innovasjon

Innovasjon skaper verdier lokalt og nasjonalt

Målet med alt endringsarbeid er å skape større verdier med de ressursene man har. Innovasjon er å skape noe nytt, som er nyttig, og som blir nyttiggjort og tatt i bruk.

Vi har spurt virksomhetslederne om hva som er oppnådd med den nyeste innovasjonen, og hvilke verdier som er skapt. Alternativene var økt kvalitet, forbedret effektivitet, unngåtte kostnader, økt medarbeidertilfredshet, verdi for næringslivet, eller om tjenestemottakere/innbyggere har fått mer innsikt og innflytelse på tjenestene. Flere svar var mulige.  


 


Hele 62 prosent svarer at den nyeste innovasjonen har forbedret kvaliteten. Nær halvparten mener endringene har gitt økt effektivitet eller produktivitet, og en tredjedel oppgir at den nye løsningen har økt tilfredsheten blant medarbeiderne. I virksomheter med 70 eller flere ansatte er det flere enn gjennomsnittet som svarer at den nyeste innovasjonen har resultert i økt effektivitet/produktivitet og unngåtte kostnader. Virksomheter med ti ansatte eller færre oppgir i større grad
økt innsikt eller deltakelse fra tjenestemottakere som en oppnådd verdi.   

I mellomstore kommuner svarer 34 prosent av virksomhetslederne at tjenestemottakere/innbyggere har oppnådd større innsikt i, eller innflytelse på, virksomhetens tjenester. Dette er høyere enn gjennomsnittet i de store kommunene. 

Andre verdier som er skapt av endringsprosessene 

Ni prosent av virksomhetslederne har svart annet om hva som er resultatet av den nyeste innovasjonen. Noen har gitt eksempler på hva det kan være. Mange av dem dreier seg om å utvikle nye tjenester for å dekke mellomrommene mellom siloer og tradisjonelle tjenester, og det å vri innsatsen til nye arbeidsformer som er mer treffsikre opp mot dagens behov. Andre nevner at personer utenfor har kommet inn i arbeidslivet, noe som er bra for den det gjelder, men som også sparer kommunen for store fremtidige utgifter.

På oppvekstområdet er det flere som nevner at det er etablert et godt samarbeid med foreldrene tidlig for å bistå dem med det de selv opplever som krevende i samspillet med barnet. Hensikten er å bidra til å redusere belastningen for familiene, som gjør at behovet for å søke andre tjenester, som for eksempel avlastningsdøgn, reduseres eller bortfaller.  
 

Forskjell fra 2020 og mellom sektorene 

Sammenlignet med Innovasjonsbarometeret 2020, så er det færre virksomheter som opplever at den nyeste innovasjonen har gitt forbedret kvalitet og økt innbyggerinnflytelse. Virksomheter i teknisk sektor opplever i større grad økt effektivitet og produktivitet med den nyeste innovasjonen, sammenlignet med de andre sektorene.

Innenfor utdanning og oppvekst er det
færre som svarer at den nye løsningen har økt effektivitet, medarbeidertilfredshet og innbyggerinnflytelse sammenlignet med andre sektorer. Det er bare innenfor sosial sektor at flere enn i 2020 oppgir forbedret kvalitet som et viktig resultat.  
 

Evaluering av innovasjonsprosjekter 

Evaluering og måling er viktig for å kunne si noe om hvordan nye tiltak virker. Det gjør det mulig å kunne gå fra subjektive vurderinger, til mer konkret kunnskap om i hvilken grad de nye løsningene har fornyet og forbedret tjenester og prosesser. Evaluering av innovasjoner er selvsagt også viktig for videre spredning.  
 
Mange kommuner og fylkeskommuner måler effekter av innovasjoner. En av tre virksomhetsledere svarer at de har evaluert effektene av den nyeste innovasjonen, og nærmere 40 prosent har planer om å gjøre det. Teknisk sektor har den høyeste andelen virksomheter som verken har evaluert innovasjonen eller har planer om å gjøre det. I kommuner med 10 – 20 000 innbyggere er det flere virksomhetsledere som oppgir å selv ha evaluert den nyeste innovasjonen. I Midt-Norge svarer 9 prosent av virksomhetene at de har fått ekstern bistand til å evaluere, noe som er høyere enn gjennomsnittet på 4 prosent. Blant virksomheter med ti ansatte eller færre svarer 14 prosent at de verken har evaluert eller har planer om å gjøre det. 




Syv av ti evalueringer er
basert på arbeidsplassens egne faglige vurderinger. I en del tilfeller blir det imidlertid gjort undersøkelser blant dem som mottar tjenestene eller testet om målsetningen med innovasjonsprosjektet er nådd. Andelen evalueringer i form av undersøkelser blant tjenestemottakere, innbyggere og/eller bedrifter er gått ned siden 2020. Et stort antall svarer at formålet med evalueringen har vært å lære og kunne forbedre innsatsen fremover.


 

KONTAKT