Publisert: 13.09.2024
Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) hjelper kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter med å gjennomføre innovative anskaffelser og mobiliserer bedrifter og leverandører til å levere bedre løsninger. Sentralt i dette arbeidet står markedsdialog, hvor behovseiere, innkjøpere og oppdragsgivere kan møte leverandørene for å sammen finne frem til hvordan anskaffelsene kan gjennomføres mest mulig treffsikkert.
De ansatte i LUP er innovasjonspådrivere og eksperter på hvordan man gjennomfører innovative anskaffelser fra start til slutt. LUPs metode for innovative offentlige anskaffelser bidrar til å ta Norge nærmere bærekraftsmålene 9, 13 og 17.
LUP - Leverandørutviklingsprogrammet ble etablert i 2010 av KS og NHO. Innovasjon Norge og Forskningsrådet er også eiere. LUP har oppdrag fra fire departementer og har 38 offentlige partnere som støtter arbeidet. De har hovedkontor i Oslo og regional tilstedeværelse i Tromsø, Trondheim, Stavanger, Bergen, Drammen og Moelv.
Eksempler på måter å bruke LUP på er prosessbistand, opplæring og veiledning i innovative offentlige anskaffelser, gjennomføre markedsdialog og andre aktiviteter. Du kan se oversikt over deres tilbud og ta kontakt på deres nettside.