Begynn med å kartlegge behov

Det er viktig å begynne i riktig ende når kommunen skal anskaffe ny teknologi knyttet til velferd og helse:

Start med å finne ut av behovene.

Tjenestemottakerne kan ha store funksjonsvariasjoner. Det kan handle om eldre med demens, personer med fallproblematikk, unge som sitter i rullestol, hjemmeboende med langtkommen kreftsykdom, personer med mye angst eller tjenestemottakere med utfordringer knyttet til rus og psykiatri.

Tjenestemottakere kan ha behov i forbindelse med wc, legging eller ulike praktiske ting. De kan ha behov for å tilkalle hjelp ved fall eller hjelp i forbindelse med bruk av smertepumpe. Andre kan ha behov for kontakt ved engstelse eller angst. Noen har «bare» behov for sosial kontakt eller samtale. Eller de har spørsmål.

Helsepersonell og andre aktører kan ha behov for å håndtere ulike varsler. Oppdrag må kunne bekreftes utført og det må føres statistikk og dokumentasjon.

  • Utstyr skal kobles opp og det skal kobles ned, og det må gjøres avtaler om bruk av utstyret.
  • Noen ganger er det aktuelt å dele på oppgaver knyttet til å reagere på alarmer, med nærstående personer eller andre.
  • Behov kan også være knyttet til installasjon, at enheter kommuniserer med hverandre og drift av løsninger.
  • Tenk også på at teknologien skal bli tatt i bruk. At både innbyggere og ansatte forstår hvordan teknologien og løsningene brukes.
  • Det er også viktig at bruken av teknologien blir fulgt opp. Hva fungerer? Hva fungerer ikke?
  • Kommuner som tar i bruk velferdsteknologi, vil også støtte på krav og regelverk. Personvern og innhenting av samtykker er to slike krav.