Verktøy for situasjoner/overganger

Vurdering av henvendelse
Når sykehuset melder at pasienten er utskrivningsklar, utveksles informasjon med kommunen enten elektronisk eller i et fysisk møte.
Foto/Video: Gode pasientforløp
Sjekkliste

Sjekkliste til vurdering av henvendelse
Under finner du to maler for sjekkliste for vurdering av henvendelse. Den øverste er en kortversjon, nummer to er et eksempel på en komplett sjekkliste med veiledning og forslag til innhold.
Her finner du lenke til Trondheim kommunes sjekklister:
HPH0 Melding om utskrivingsklar pasient

Viktig å huske på
- Sjekklistene øker ikke bare sikkerhet og kvalitet, men er også et ledelsesverktøy.
- Sjekklistene integrerer ulike temaer i et forløp som alle som arbeider i den kommunale helsetjenesten skal kunne mestre.
- Sjekklisten er en huskeliste. Vurder hvilke opplysninger som skal dokumenteres i pasientens journal.
- Sjekklisten inneholder punkter som ikke er relevante for alle pasienter. Helsepersonell må bruke sitt profesjonelle skjønn for å vurdere hvilke punkter som skal gås gjennom og følges opp.

Noen gode råd
- Innføring og bruk av sjekklister bør være forankret i ledelsen og blant de ansatte.
- Sjekklisten bør bestå av ulike felt med informasjon som hører naturlig sammen.
- Sjekklisten bør bygges opp basert på den etablerte arbeidsflyten.
- Sjekklisten bør vedlikeholdes og oppdateres jevnlig.