Verktøy for situasjoner/overganger

Første vurderingsbesøk
Innen tre dager etter at pasienten har kommet hjem fra sykehus/institusjon, eventuelt er ny mottaker av kommunale tjenester, gjennomføres et strukturert vurderingsbesøk av primærsykepleier. Medikamentoppfølging og opplysninger fra sykehuset skal kvalitetssikres og tjenestebehovet vurderes. Det er viktig å bli kjent med pasient, pårørende og hjemmeforhold. Forventninger må avklares og det videre forløpet må planlegges med utgangspunkt i det som er viktig for pasienten.
Foto/Video: Gode pasientforløp
Sjekkliste første vurderingsbesøk

Sjekkliste til vurdering av henvendelse
Under finner du to maler for sjekkliste for vurdering av henvendelse. Den øverste er en kortversjon, nummer to er et eksempel på en komplett sjekkliste med veiledning og forslag til innhold.
Her finner du lenke til Trondheim kommunes sjekklister:
HPH2 Vurdering ved sykepleier/vernepleier innen tre dager

Viktig å huske på
- Sjekklistene øker ikke bare sikkerhet og kvalitet, men er også et ledelsesverktøy.
- Sjekklistene integrerer ulike temaer i et forløp som alle som arbeider i den kommunale helsetjenesten skal kunne mestre.
- Sjekklisten er en huskeliste. Vurder hvilke opplysninger som skal dokumenteres i pasientens journal.
- Sjekklisten inneholder punkter som ikke er relevante for alle pasienter. Helsepersonell må bruke sitt profesjonelle skjønn for å vurdere hvilke punkter som skal gås gjennom og følges opp.

Noen gode råd
- Innføring og bruk av sjekklister bør være forankret i ledelsen og blant de ansatte.
- Sjekklisten bør bestå av ulike felt med informasjon som hører naturlig sammen.
- Sjekklisten bør bygges opp basert på den etablerte arbeidsflyten.
- Sjekklisten bør vedlikeholdes og oppdateres jevnlig.