Hva skulle dere ta tak i?
Det nye helsehuset i Elverum ble tatt i bruk i 2019. Sykehjemsplassene ble flyttet til helsehuset og avdelinger slått sammen. De ansatte kom fra forskjellige kulturer og hadde med seg ulike rutiner.

- Da Elverum ble med i Gode pasientforløps læringsnettverk, var det mye uønsket variasjon rundt innkomstene. Det var egentlig ikke vanlig å gjennomføre innkomstsamtale med pasientene. Opplysninger ble ofte overført fra sykehusets epikrise uten at de var kvalitetssikret, forteller Randi Merethe Tveiten, avdelingsleder på sengepost 2, kommunens korttids- og rehabiliteringsavdeling.

Det var heller ingen mal for samtalen, kun noen stikkord, og bare sykepleiere tok imot nye pasienter.

Hvordan gikk dere fram?
- Forbedringsgruppen laget en sjekkliste, med en mal på baksiden, og en mappe som ligger klar når innkomsten skal tas. Målet er å gjennomføre en god samtale, og at denne skal gjennomføres på samme måte uansett hvem som tar innkomsten. Sjekklisten blir brukt på alle innkomster, og blant annet blir pasienten spurt om hva som er viktig, forteller Tveten.

Det var et mål at ikke bare sykepleiere skulle ta innkomsten, men også andre yrkesgrupper. I innkomstmappen ligger alt en har behov for, som Hva er viktig for deg?-skjemaet og informasjonsskriv med praktiske opplysninger.

I mars 2023 ble det arrangert en kickoff der sjekklisten ble presentert for første gang. De ansatte fikk selv prøve ut listen og komme med innspill før denne ble «spikret». Endringsarbeid og «hva er viktig for deg?» var også tema på kickoffen.

Hvilke utfordringer møtte dere på veien?
Innkomstsamtalen tar mer tid enn før, men den tiden spares inn senere. De ansatte har fått mye veiledning underveis i prosessen. Det er nå også en større forståelse av at det tar tid å ta samtalen, og det er lettere at ting ikke blir glemt.

Forbedringsgruppen er fortsatt aktiv, men i en travel hverdag er det ikke alltid lett å få tid til å møtes.

Hva har dere oppnådd?
Det har nå blitt mer struktur på og spennende å gjennomføre innkomsten. De ansatte blir bedre kjent med pasienten, og behov blir avdekket tidligere enn før. Pasientene og de pårørende er mer tilfredse, for i dag blir de møtt på en annen måte enn tidligere. Etter at samtalen er gjennomført, blir opplysningene lagt inn i Gerica.

Tveiten forteller at de ansatte «blomstret» ved å få mer ansvar, og noen sa at de fikk et slags eierforhold til pasienten de tok imot. Innkomsten er nå godt innarbeidet, og avdelingen bruker sjekklisten aktivt på morgenrapporten.

Hun skryter over en fin ansattgruppe, der turnoveren er lav. Oppmerksomheten er på pasientene og på faget. Nå arbeides det med ut-samtalen til pasientene som skal hjem – med og uten tjenester fra kommunen.

Hva tenker dere at andre kan lære av dette?
Inntakssamtalen og systematikken er viktig for å avklare forventninger når det kommer inn nye pasienter. Dette fører ofte til kortere opphold, færre tiltak og færre reinnleggelser. Ved å stille pasientene spørsmålet «hva er viktig for deg?», så er det lettere å sette behandlingsbegrensinger.

Elverum helsehus: Innkomst og forløpsmal
Elverum helsehus: Innkomstmappe

Kontaktperson:
Randi Merethe Tveiten, telefon 917 74 857