I dag bruker vi store summer på forvaltning og innkjøp av hjelpemidler. Det er tungvint både for innbygger, for NAV og for kommunene. Digitale løsninger som forenkler arbeidsprosessene vil komme, men er ennå ikke tatt i bruk. Vi må i større grad utnytte muligheten som ny teknologi kan gi. Hvor ble det av hyllevarene vi selv kan skaffe oss?

Tid: Fredag 8. november klokka 8.30 – til 10.30

De som deltar i debatten er: 

Tove Skillingstad, Hjelpemiddelformidlingen, Oslo Kommune
Terje Wistner, avdelingsdirektør eHelse, KS
Tove Holst Skyer, forbundsleder, Norsk Ergoterapeutforbund
Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør NHO Service og Handel
Sara Bruvoll, avdelingsdirektør, Velferdspolitisk avdeling Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Jan Hjelle, adm.dir. Husbanken
Anne Hanshus, seniorrådgiver Pensjonistforbundet 
May Britt Blymke, Ergoterapeut, Ergo-fysioterapi og hjelpemidler, Bærum kommune

Aktuelle problemstillinger vi tar opp er blant annet: 

  • Trenger det offentlige å bruke ressurser på forvaltning når 98 prosent av søknadene blir innvilget?
  • Hvordan kan «Bo trygt hjemme-reformen» bidra til bedre teknologi og hjelpemiddelutvikling?
  • Er det mulig å tenke seg tilskuddsutbetaling i stedet for søknad om hjelpemiddel fra det offentlige?
  • «Robotene kommer» – men når?