Publisert: 11.03.2022
På oppdrag fra KS har Proba samfunnsanalyse og Telemarksforskning undersøkt hvordan rådene fungerer som medvirkningsorganer, hva som er forutsetningene for at rådene skal fungere godt og hvilke forbedringsområder som finnes.
Med ny kommunelov ble ungdomsråd lovfestet og de to andre rådene flyttet inn under lovens virkeområde.
Resultatene viser at de aller viktigste suksessfaktorene er knyttet til støtte fra administrasjonen, og særlig rådets sekretær eller koordinator. Den viktigste er at en slik støtte er tilgjengelig for rådet og rådets leder.
Felles for alle rådene er at de opplever å ha større innflytelse på saker de tar opp selv, enn på saker som kommer til rådene som del av ordinær politisk behandling. Likevel scorer lederne av ungdomsrådene konsekvent høyere enn de andre to rådene på spørsmålet om i hvilken grad rådslederne opplever at deres råd har innflytelse. Dette gjelder alle typer saker. Tilsvarende framgår det av undersøkelsen at ledere for eldreråd og råd for personer med funksjonsnedsettelse opplever å ha mindre innflytelse enn ungdomsrådene.
Denne forskjellen kan ha flere forklaringer. Grad av oppmerksomhet, hvordan mulighetene utnyttes og oppfatning av hva som faktisk er innflytelse, nevnes som forklaring. Også det at ungdomsråd bruker mer tid på egeninitierte saker, kan være en årsak.
Krevende og vanskelig
Mange opplever at sakene rådene får til behandling kan være vanskelig å forstå. Spesielt medlemmene i ungdomsrådene opplever at budsjettsaker er krevende. I case-undersøkelsen fremgår det at slike saker oppleves som kompliserte og at det er vanskelig å se hvordan de kan påvirke en budsjettsak.
Men så får vi også en del større, tunge saker. Budsjett. Tertialrapporter. Og det er fordi vi er et politisk organ, og sakene skal gjennom alle politiske organer. Og vi er jo egentlig glad for det. For iallfall når de setter opp nye budsjett, har vi jo lyst til å se på hva fylkeskommunen velger å sette av penger til. Men det blir jo også mange tall, mange tabeller og mange dokumenter som vi ikke har kapasitet til å sette oss så godt inn i som vi egentlig burde, for å kunne uttale oss om de. Så da tar vi bare saken til orientering, og så går vi videre. Det kan jo være litt dumt noen ganger.Medlem av ungdomsråd
I case-undersøkelsen finner vi flere tilfeller der informantene legger vekt på at det er svært nyttig at saksbehandlere i administrasjonen holder muntlige presentasjoner for rådsmedlemmene underveis i møtene. Ikke minst gjelder det i de tunge, kompliserte sakene.
Aktivitet
Rådsmedlemmenes aktivitet har betydning både for vurderingen av medvirkning og innflytelse, det vil si at jo mer aktive medlemmene er, desto større grad opplever rådslederne at de har mulighet for medvirkning og innflytelse.
Det er kommunestyrer og fylkesting som velger medlemmer til rådene. Avhengig av type råd rekrutteres medlemmene fra skoler, elevråd, interesseorganisasjoner, seniorsentre, pensjonistforeninger o.l. Særlig i eldrerådene, men også i råd for personer med nedsatt funksjonsevne oppnevnes ofte både aktive og tidligere aktive politikere.
Rådene kan etter forskriften gis møte- og talerett i kommunestyre- og fylkesting. Omkring 70 % av ungdomsrådene oppgir at de har det, mens det gjelder omkring 60 % av de to andre rådene. Samtidig viser undersøkelsen at de som har møte- og talerett ikke ser det som spesielt viktig – det finnes andre kanaler inn mot det politiske nivået
Basert på funnene i rapporten, listet det avslutningsvis i rapporten opp noen gode grep for hvordan få rådene til å fungere godt
Gode råd