Les mer om vertskommunesamarbeid og rapporten

Lenkeblokk Icon Les mer om vertskommunesamarbeid og rapporten

Se sendingen her

Sendtetidspunkt: torsdag 8.desember, kl. 08.30 - 9.30.

Organisatoriske endringer i NAV-kontorene

Det har vært store organisatoriske endringer i NAV- kontorene de siste årene. I 2017 var det 423 kontor i hele landet i dag er det 264. Noe av nedgangen skyldes kommunereformen, men den største årsaken er at mange kommuner har inngått vertskommunesamarbeid om NAV-kontor. I dag er det 57 vertskommunesamarbeid om NAV-kontor i hele Norge, hvor 173 kommuner er involvert. Inngåelse av vertskommunesamarbeid skyldes blant annet politiske føringer om større og mer robuste kontor.

Samarbeid

Et NAV-kontor leverer både statlige og kommunale tjenester til innbyggerne. Derfor må også stat og kommune samarbeide i et partnerskap. Som i alle partnerskap finnes det muligheter for å samarbeide enda bedre og dermed kunne levere enda bedre tjenester. Ved å inngå et vertskommunesamarbeid om NAV-kontoret vil det være enda flere aktører som skal samarbeide for å få til et godt partnerskap.

Fungere best mulig

Det er i dag lite kunnskap om ordningen med vertskommunesamarbeid. Hva har et vertskommunesamarbeid om NAV-kontor å si for samarbeidet mellom de involverte kommunene, øvrige kommunale tjenester og tilgjengeligheten til de sosiale tjenestene i NAV-kontoret? Denne rapporten gir oss kunnskap om erfaringer fra vertskommunesamarbeid som kan bidra til at nåværende og framtidige vertskommunale samarbeid om NAV-kontor kan fungere på best mulig måte – både for eierne, de ansatte ved kontorene og brukerne.

Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom KS, Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Arbeids- og velferdsdirektoratet.

I webinaret møter du:
Åse Laila Snåre, avdelingsdirektør i Helse og Velferdsavdelingen i KS
Jan Erik Grundtjernlien, Avdelingsdirektør i Arbeids- og velferdsdirektoratet
Sveinung Legard, Forsker OsloMet