Stipendene deles ut to ganger i året. Søknadsfrist er henholdsvis 25. september og 25. februar hvert år.

Les mer om stipendene her.

Dette er søknadene som har fått stipend

Hva sier barna og hvordan kan de bli hørt?

Hvordan barn involveres ved utvikling av psykisk helsetilbud i kommunen og hva barnas perspektiver kan tilføre.

Eva Mittet Astad

Masteroppgaven er knyttet til utviklingsarbeid i kommunal sektor for å planlegge tilbud om lavterskel psykologisk helsehjelp til barn i barneskolealder. Masteroppgaven tar sikte på å bidra med relevant kunnskap inn i utviklingsarbeidet svært mange kommuner står overfor ved å bidra til å øke kunnskapen om barnas perspektiver og bringe barns stemmer inn i utviklingsarbeid.

Trygt og godt skolemiljø

Hvordan profesjonsfellesskapet kan møte utfordringene med at mange elever ikke opplever et trygt og godt skolemiljø.

Heidi Fidje Andersen

Bakgrunnen for masteroppgaven er ambisjoner i opplæringsloven om inkluderende læringsmiljø i kontrast til blant annet økende mobbetall. Materoppgaven tar sikte på å knytte sammen teori om trygt og godt skolemiljø, skolekultur, profesjonsfellesskap og mobbing opp mot empiri og hva som skjer i det virkelige livet i skolen. Den ønsker å finne svar på hvordan en utnyttelse av teorien i større grad kan øke kvaliteten på arbeidet mot elevene.

Flyktningtjeneste i og utenfor NAV

Hvordan organiseringen av kommunale tjenester påvirker integrering, med utgangspunkt i flyktninger fra Ukraina til Norge.

Johanne Birkelund Torheim

Bakgrunnen for masteroppgaven er det store antallet flyktninger som har kommet fra Ukraina til Norge. Innen utgangen av 2024 anslår UDI at det vil være tilnærmet 100 000 ukrainske flyktninger i Norge. I Norge kan kommunene selv velge hvordan de vil organisere flyktningarbeidet. Masteroppgaven ønsker å bidra til økt kunnskap om hvordan ulike organiseringsformer påvirker kommunenes integreringsarbeid.

Barndom bak murene: erfaringer og ettervirkning i voksenlivet

Hvordan opplever unge voksne at soning som mindreårig har påvirket livet i ettertid.

Mona Ali

Prosjektet undersøker hvordan fengsling påvirker unge lovbryteres liv. Prosjektet ønsker å bidra til økt forståelse for hvordan unge lovbrytere opplever livet etter soning, og hvordan kommunale og fylkeskommunale tjenester kan bidra til å støtte dem både under soning og i overgangen tilbake til samfunnet. 

Kommunenes søksmålsadgang overfor staten etter tvisteloven § 1-4

Hvordan har kommuners «rettslige behov» i å anlegge søksmål mot staten utviklet seg.

Kjersti Ellestad Bull

Prosjektet undersøker hvordan kommuners rettslige behov for å anlegge søksmål mot staten har utviklet seg. Tvisteloven § 1-4 har utvidet kommunenes søksmålsadgang, og oppgaven ønsker å belyse den nåværende rettstilstanden og vurdere uklarheter rundt kriteriene for søksmålsadgang. Målet er å gi en bedre forståelse av rettslige rammer og de praktiske konsekvensene for kommunene.

Rettslig adgang til bruk av nasjonalt vaksinasjonssertifikat i en krisesituasjon

En drøfting av kommuners adgang til og potensielle rettslige utfordringer som ligger i bruk av nasjonalt vaksinasjonssertifikat i en pandemisituasjon.

Kristine Endresen

Prosjektet undersøker hvordan smittevernloven §4-1 gir kommunene myndighet til å innføre restriksjoner under en pandemi, og diskuterer de juridiske utfordringene som oppstår når grunnleggende frihet må balanseres med smittevern. Oppgaven ønsker å belyse behovet for tydeligere juridiske rammer for å sikre forutsigbarhet og legalitet i krisesituasjoner.