Oppdatert kunnskap om hvordan kommunikasjonsarbeidet i kommuner og fylkeskommuner blir gjennomført, finnes ikke i dag. Derfor har KS tatt initiativ til en kartlegging som skal gi mer kunnskap om kommunenes kommunikasjonsaktiviteter; hvordan det er organisert, forankret i strategier, og hva som kjennetegner god, aktiv informasjon til innbygger.

- Kommunene og fylkeskommunene er avgjørende for vårt velferdssamfunn og vårt demokrati. Da betyr det noe hvordan vi kommuniserer med innbyggerne og legger til rette for at de skal ha kunnskap om grunnlaget for politiske beslutninger, vite om tjenester eller rettigheter, at de kan delta aktivt i lokalsamfunnet og ta til motmæle mot usannheter, sier kommunikasjonsdirektør i KS, Liv Merete Wiker. 

Problemstillinger

FoU-prosjektet vil innhente systematisk kunnskap om hvordan og med hvilke ressurser kommuner gjennomfører informasjon og formidling. Prosjektet skal også se på hva som fremmer og hva som hemmer kommunene i arbeidet med aktiv informasjon til innbyggere, samt kartlegge hvilke typer støtte, tjenester og verktøy kommunene trenger for å drive aktiv informasjon.

FoU-arbeidet skal også si noe om

  • Organisering av kommunikasjonsarbeidet i kommunen eller fylkeskommunen, herunder administrativ plassering av øverste kommunikasjonsansvarlig.
  • Antall ressurser som benyttes til kommuner og fylkeskommuners kommunikasjonsaktiviteter og hvilken kompetanse ressursene har.
  • Valg av kanal og budskap mot ulike målgrupper. Hvor tilpasset informasjonen er til ulike mottakere, ref. krav om at alle skal ha tilgang på informasjon fra kommunen.
  • Universell utforming og klart språk
  • Kommunikasjon fra virksomheter som utfører tjenester på kommunens vegne.
  • Rutiner for arkivering og journalføring og hvordan kommuner og fylkeskommuner gjør dette tilgjengelig for offentligheten.

Gi tips og råd

Kartleggingen skal brukes som utgangspunkt for videre arbeid med å styrke kommunikasjonen i kommuner og fylkeskommuner. For eksempel vil kartleggingen kunne danne grunnlag for å utarbeide veiledningsmateriell med tips og råd som kan bidra til inspirasjon og beste praksis, og legge til rette for deling og kompetanseheving på kommunikasjonsområdet. Verktøy og andre tiltak for bedre informasjon skal rette seg mot kommunens eller fylkeskommunens ansatte.