Publisert: 26.04.2023
Fylkeskommunens utfordringer og muligheter i å utvikle et kompetansetilbud for voksne
Rapporten belyser
- hvordan fylkeskommunene kan videreutvikle et utdannings- og kompetansetilbud for voksne, som bidrar til at flere får den kompetansen de selv og arbeidslivet trenger
- hvilke faktorer som hemmer og fremmer fylkenes evne til å utvikle et slikt utdannings- og kompetansetilbud
Teksting av video ▼
Denne filmen er foreløpig ikke tekstet. Vi jobber med å tekste de mest populære filmene våre og din stemme teller! Ønsker du at vi tekster denne filmen?
Bakgrunnen for oppdraget er fylkeskommunenes forsterkede samfunnsutviklerrolle, som blant annet innebærer et større ansvar for regional kompetansepolitikk. I tillegg innebærer både fullføringsreformen og den nasjonale kompetansepolitikken at fylkeskommunene får et større ansvar for å gi også voksne en mulighet for videregående opplæring, kvalifisering og rekvalifisering.
Sentrale funn
- De nasjonale virkemidlene på utdannings- og kompetanseområdet et omfattende og fragmenterte i form av at de forvaltes av ulike statlige direktorater og fylkeskommunene. En opprydding og forenkling bør vurderes, for eksempel at fylkeskommunene overtar forvaltning av utviklingsmidler som er rettet mot fagskolene.
- Fylkeskommunene støtter hovedgrepet med modulstrukturert videregående opplæring for voksne, men peker på at dette krever et omfattende utviklingsarbeid og tilstrekkelige ressurser.
- Det er en utfordring med å sikre forutsigbare livsoppholdsytelser for voksne som benytter utdannings- og kompetansetiltak.
- Det er behov for bedre modeller for norskopplæring, som mange har behov for.
- Tilskudd til bedriftsintern opplæring peker seg ut som en særlig effektiv og etterspurt ordning.
- Det bør vurderes om støtte til studiesentre og desentralisert høyere utdanning kan forvaltes av fylkeskommunene, fremfor av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.