Publisert: 16.02.2022
FOU-prosjektet "Aktivitetsdata for tilpasset læring og vurdering" har deltatt i Datatilsynets sandkasse for kunstig intelligens. Rapporten fra prosjektet viser at det gjenstår mer arbeid og døfting før data om elevenes læringsaktiviteter brukes til læringsanalyse.
Sandkasse for kunstig intelligens - aktivisertbasert læringsanalyse i skolen- Digitaliseringen i skolen er kanskje det mest gjennomgripende som har skjedd i skolen siden innføringen av folkeskolen. Jeg vil takke Datatilsynet for at akkurat KS’ prosjekt ble valgt ut til å delta i den regulatoriske sandkassen. Rapporten som lanseres i dag er ikke slutten, men startskuddet for videre drøftinger, sa Kristin Weidemann Wieland.
Læringsanalyse
De viktigste formålene med «Prosjekt for læringsanalyse i skolen» er å
- Analysere elevers aktivitetsdata fra ulike digitale læremiddelleverandører
- Støtte lærere i å tilpasse undervisning og vurderingsarbeidet
- Foreslå relevant innhold som eleven kan jobbe videre med
Formål
Formålet med deltakelse i sandkassen er å se grundigere på hvorvidt sammenstillingen, analysealgoritmen og visualisering av data og metadata fra læringsaktiviteter er etisk forsvarlig og ivaretar sentrale personvernsprinsipper.