Publisert: 02.06.2022
Kunnskapsminister Tonje Brenna har fått overlevert den først delrapporten fra ekspertgruppa for læringsanalyse i utdanningen. Rapporten gir både et innblikk i hva læringsanalyse er og tar for seg ulike dilemma ved bruk av læringsanalyse i utdanningen.
- Noe av det viktigste med dette arbeidet er å få opp bevisstheten rundt hvor mye data som finnes om elevenes læringsaktiviteter – og hvordan vi kan og bør bruke det til det beste for eleven samtidig som vi ivaretar personvernet. Bruk av digitale ressurser i skolen og læringsanalyse spesielt, reiser også viktige spørsmål om etikk og tillit. Vi trenger å se nærmere på hva som bør være lov, hva som er mulig -og hva som er lurt. Dette er i kjernen av utvalgets mandat og de etiske dilemmaene vi mener bør vektlegges av utvalget i det videre arbeidet, sier Asbjørn Finstad.
Han mener delrapporten er godt skrevet og at det er bra det er nedsatt en ekspertgruppe for vurderingene av problemstillingene.
- Dette er viktige og krevende problemstillinger og spesielt vil jeg berømme dilemma-tilnærmingen utvalget har valgt, sier Asbjørn Finstad.
Dilemaer
KS-prosjekt
KS har i samarbeid med blant annet SLATE og Utdanningsetaten i Oslo kommune jobbet over flere år med flere av disse dilemmaene gjennom FOU-prosjektet Aktivitetsdata for vurdering og tilpasning (AVT og AVT2). KS har gitt innspill til utvalget og AVT-prosjektet er også omtalt i rapporten.
KS er tilfreds med at faglig ansvarlig i AVT-prosjektet, professor og direktør i SLATE, Barbara Wasson, er med i ekspertutvalget.
- Jeg syns det er veldig fint å endelig få legge frem det ekspertutvalget har jobbet med så langt. Erfaringene vi har gjort med AVT-prosjektet har vært et viktig kunnskapsgrunnlag for ekspertutvalget, sier hun.
Rapporten vil også være et viktig grunnlag for KS’ samarbeid med Kunnskapsdepartementet om å utvikle en ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og grunnopplæringen, og flere av utfordringene som løftes frem er det allerede startet å se på løsninger for.
- KS ser frem til ekspertutvalget videre arbeid og anbefalinger i siste rapport sommeren 23. Vi har stor tro på at deres videre arbeid vil bety at elever og studenter får en tryggere og bedre innramming av sitt digitale læringsmiljø. Samtidig må vi sikre kompetanse og tillit til at læringsanalyse i ulike former vil være en god støtte for lærere og elever i sine læringsarenaer, sier spesialrådgiver Lene Karin Wiberg. Hun jobber med digitalisering på oppvekstområdet og har ansvaret for å følge opp arbeidet med ny strategi.
- Læringsanalyse har ikke vært et innsatsområde tidligere og ekspertgruppas rapport er derfor et veldig viktig kunnskapsgrunnlag for dette, sier Lena Karin Wiberg.