Til hovedinnhold

Digihjelpen

Denne netthåndboken er ment som hjelp til kommuner som ønsker å utvikle eller videreutvikle veiledningstilbud i grunnleggende digital kompetanse for sine innbyggere. Her finner du tips og råd for etablering og utvikling av et kommunalt veiledningstilbud.

Artikler

Siste fra Digihjelpen

Foto: Solfrid Sande, Stavanger kommune

Veilederrollen - hvor langt skal vi gå?

Å veilede innbyggere i digitale tjenester kan være både givende og utfordrende. Hvor går grensa for hva vi kan og bør veilede i? Hvordan møter vi innbyggere som vil ha hjelp til private tjenester eller å fylle ut offentlige skjemaer?

Foto: Austevoll kommune

Seniorsurf – Austevoll bibliotek i samarbeid med frivillige

Ut mot havgapet i Nordsjøen, sør for Øygarden og Bergen ligger øykommunen Austevoll. Hver mandag klokken ett samles opptil 15 eldre i kommunen på biblioteket for å få hjelp til den digitale hverdagen, gjennom veiledningstilbudet Seniorsurf.

Foto: herese Neråsen/Agenda Kaupang

Dataveiledning i Kongsvinger kommune

Biblioteket i Kongsvinger tilbyr innbyggerne en-til-en veiledning hver torsdag og en rekke kurs i grunnleggende digitale ferdigheter.

Foto: Feber Design

Opptak av nettseminar om samarbeid i veiledningstilbudet

Med knappe ressurser og mange andre lovpålagte oppgaver er det ikke alltid en enkel sak å skulle tilby innbyggerne støtte og veiledning i den digitale hverdagen. Men mange kommuner tenker kreativt når de skal opprette veiledningstilbud.

Foto: KS

Datahjelp for vettskremte i Askim kommune

I Askim kommune er servicetorget, biblioteket og NAV fysisk samlokalisert på rådhuset. Nå gir de innbyggerne opplæring i grunnleggende digital kompetanse – kalt Datahjelp for vettskremte.

Foto: Thomas Winje Øijord

Dobbel effekt i bydelen

Bydel Alna i Oslo kombinerer to tiltak som treffer utenforstående i samfunnet: Inn i jobb og Digihjelpen. Unge voksne, som av ulike grunner har falt utenfor arbeidslivet, har fått jobb som bydelsverter.

Les flere artikler

KURS OG KONFERANSER

KONTAKT