Nå er ansvaret for den nye løsningen overført til linjen sammen med oppdaterte gevinstvurderinger. For linjen blir det sentralt å holde god kontakt med leverandør i starten og få på plass måling og en oppfølging av planlagte gevinster. Sentralt i denne sammenheng er god dialog med gevinstansvarlige i organisasjonen slik at disse følger opp effektene i henhold til gevinstplanen og der man planla uttak av gevinster.

Hovedaktiviteter i realiseringsfasen

  • Drifte den nye tjenesten

    Aktiviteter  Verktøy  Eksempler

    Drifte den nye tjenesten 

    Verktøy for kontraktsoppfølging  Lokal dokumentasjon for drift
    Holde løpende dialog med leverandøren    

  • Måle og følge opp resultater

    Aktiviteter  Verktøy  Eksempler

    Lede organisasjonen gjennom endringene

    Forankringsverktøy

    Utfylte interessentanalyser og forankringsplaner

    Måle resultater og følge opp gevinster

    Verktøy for gevinstoppfølging

    Lokalt forankringsmateriell – f.eks. presentasjoner og plakater

      Nasjonale styringsindikatorer for plan- og byggesak

    Beskrivelse av lokale styringsindikatorer