Publisert: 13.11.2024
Det er ikke lenger tilgang til teknologi det står på, men kompetanse om hvordan man kan bruke teknologien på en god måte.
KS mener skjermbruksutvalget har levert en grundig utredning og godt balanserte forslag til tiltak. Utvalget overleverte nylig rapporten Det digitale (i) livet til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Rapporten skal nå ut på høring og KS vil levere en uttalelse.
Samtidig viser funn fra den nye internasjonale undersøkelsen ICILS at 4 av 10 norske 14-åringer mangler helt grunnleggende digitale ferdigheter.
Vi trenger mer kompetanse for å lykkes
- Det er ikke lenger tilgang til teknologi det står på, men kompetanse om hvordan man kan bruke teknologien på en god måte. Nå må vi alle ta dette på alvor; fra regjeringsnivå til det enkelte klasserom. Når 40 prosent av 14-åringene mangler grunnleggende digitale ferdigheter i en tid hvor kunstig intelligens er tilgjengelig for alle, da er det behov for en forsterket innsats, sier Holm Jensen. - Skal vi ruste elevene og skolesektoren til å kunne møte utfordringer og klokt utnytte muligheter med teknologien trenger vi en sterkere satsing på digital kompetanse for både elever og lærerne. Det oppnår vi ikke ved å ta digitale verktøy og ferdigheter ut av klasserommene, men ved å styrke kunnskapen om god og balansert bruk av digitale verktøy. Bøker og andre analoge læremidler må fortsatt ha en viktig plass i opplæringen, og våre undersøkelser viser også at kommunene gjør balanserte innkjøp av bøker og digitale læremidler.
Vi må forstå hva skjermbruken gjør med oss
KS har lenge vært en forkjemper for tryggere digitale læringsmiljøer og oppvekst for barn og unge. I sine innspill til Skjermbrukutvalget har KS løftet viktigheten av å forstå hvordan skjermbruk kan påvirke helse, livskvalitet og læring - både positivt og negativt.
KS har utviklet en rekke verktøy for å støtte kommunenes arbeid med personvern og informasjonssikkerhet i skolen: SkoleSec - KS
Vi må melde oss "på"
Leder av ekspertutvalget, Robert Steen, vektla under fremleggingen at vi må anerkjenne både det positive og negative med digitale verktøy og medier, og at vi må styrke både barn og voksnes kompetanse til å bruke det digitale trygt og hensiktsmessig.
- Løsningen på bekymringene vi ser knyttet til barn og unges skjermbruk er IKKE å melde barna av, men det er å melde oss på. var ett av Steens klare budskap under fremleggelsen.
I innledningen til rapporten skriver utvalget: «Nylig lanserte regjeringen en digitaliseringsstrategi som har et uttalt mål om at Norge skal være det mest digitaliserte landet i verden innen 2030. Skal slike ambisiøse mål være realistiske, må befolkningen stole på at den ønskede utviklingen er trygg, ikke minst for våre barn og unge.»
God digitalisering handler om trygg innramming
- Dette er et viktig budskap som også KS mener må frem, at god digitalisering handler om tryggest mulig innramming og tillit fra alle involverte. Både foreldre og voksne som jobber med barn og unge må anerkjenne at barn og unge også bruker digitale verktøy og medier til læring og i hverdagslivet ellers. Men, det er vår jobb å bidra til å at de blir gode digitale medborgere og kompetente brukere.
- Rapport om ungdoms manglende digitale kompetanse er i lys av dette en skikkelig vekker. Skjermbrukutvalget er veldig tydelige på at vi må styrke satsingen på digital kompetanse, også for elevene, sier Kristin Holm Jensen.
KS har sammen med Regjeringen utviklet en strategi for digital kompetanse og infrastruktur i skole og barnehage, med en rekke tiltak som skal bidra til dette.