Publisert: 16.10.2020
Utdanningsdirektoratet er tydeligere på at det i fjernundervisningen forventes mer enn oppgave- og leksepreget aktivitet. Elever som har lengre eller samlet mye fravær skal følges opp, også hjemmefra. Dette vil bli krevende å gjennomføre med mindre man har løsninger for å kommunisere digitalt med og mellom elevene.
Mange skoler har benyttet seg av mulighetene til å prøve ut nye samarbeidsløsninger, læremidler og andre læringsressurser i undervisningen sin i denne tiden. Denne erfaringen vil bidra til å gi bedre og mer tilpasset opplæring når situasjonen normaliserer seg. Etter hvert må både skolesektoren og de som lager læringsressurser tilpasse seg en ny hverdag. Skolehverdagen er gradvis blitt normalisert, men vi må fortsatt ta høyde for delvis fjernundervisning ved karantene på gult nivå, og vi være forberedt på en mulig ny stenging av skolebygg dersom smittespredningen forverres. Da er det spesielt viktig at informasjonssikkerheten og personvernet til både elever og lærere er godt ivaretatt, og det digitale læringsmiljøet har en sikker og god innramming.
Her finner du sju oppfølgingspunkter for en tryggere innramming av det digitale læringsmiljøet:
Få oversikt over digitale tjenester som brukes -og “rydd opp” ved behov
Prioriter arbeidet med risikovurdering og personvernskonsekvensvurderinger (DPIA)
Gjør spesielt vurdering av ulike samhandlingsbehov og videoløsninger for direktekommunikasjon
Ta i bruk læringsressurser og kompetansetilbud for skoleledere og lærere
Ha gode rutiner på anskaffelse og bruk av læremidler og andre læringsressurser
Vær ekstra oppmerksom ved bruk av privat utstyr for elever når skolen ikke kan tilby datamaskin eller nettbrett
Jobb helhetlig med trygg digital hverdag for barn og unge i din kommune
Se også artikkelen Datatilsynet om personvern i skolen