Å fortsette arbeidet for at barn får en tryggere digital oppvekst er svært viktig for KS og kommunal sektor

Kristin Holm Jensen

Utdanningsdirektoratet har lansert en ny veileder for hvordan man kan beskytte barn mot skadelig innhold på internett.   

I den nye veilederen fra Utdanningsdirektoratet “Hvordan beskytte elever mot skadelig innhold på nett” anbefales det at skoler og skoleeiere har et sett av tiltak for forebygging og håndtering dersom barn og unge eksponeres for skadelig innhold på internett. Veilederen peker også på nyttige ressurser som kan brukes i arbeidet.   

Arbeidet for tryggere digital oppvekt fortsetter

- Å fortsette arbeidet for at barn får en tryggere digital oppvekst er svært viktig for KS og kommunal sektor, sier avdelingsdirektør for utdanning, kultur og oppvekst i KS, Kristin Holm Jensen. 
- Det å gi barna opplæring i digital dømmekraft er like viktig som å installere tekniske innretninger som har til hensikt å sperre for nettsider og søkeord. KS har i mange år arbeidet med temaene, gjennom blant annet KS-prosjektet Skolesec. 

- KS har prioritert trygg innramming av det digitale læringsmiljøet og har vurdert ulike tiltak for innholdsbegrensning i skolen. Vi samarbeider også med kommuner for å forbedre personvernkonsekvensvurderingen av ulike skoleprodukter gjennom prosjektet SkoleSec, deriblant Googles produkter, sier avdelingsdirektør for strategisk IKT og digitalisering i KS, Asbjørn Finstad. 

- Det er viktig med godt samarbeid mellom skoleledelsen, administrasjonen, lærere, elever og foreldre i oppfølgingen av disse anbefalingene. Vi må sikre at vi får en bruk av digitale læringsressurser og opplæring i digital kompetanse som er tilpasset elevenes behov, modenhet, skoletrinn og fag, sier Finstad videre. 

Stor vilje i sektoren

Barna må også lære hvordan de selv kan unngå skadelig innhold. Dette er tydelige mål om i læreplanene og det bør selvsagt forventes at skolene prioriterer dette arbeidet.  

- Det er krevende å innføre tekniske tiltak som fungerer etter formålet, men det er stor vilje i sektoren for å finne gode løsninger og dele erfaringer, sier Asbjørn Finstad. - Mange kommuner har allerede ulike varianter av innholdsfiltre, men erfaringer viser at noen elever allikevel finner smutthull. Tekniske sperrer blir aldri helt sikre. Vi vet også at de aller fleste skolebarn har tilgang til nett privat, så det er veldig viktig at også foreldre får god kunnskap om mulige tiltak og bidrar til at barna får en trygg digital oppvekst. Her spiller hjem-skolesamarbeidet en viktig rolle.

- Skoleeierne må se nærmere på hvordan de bygger kompetanse og jobber med å forebygge og følge opp hendelser der barn har blitt eksponert for skadelig innhold. De må vurdere om tiltakene de allerede har er tilstrekkelige, eller om de må styrke innsatsen på noen områder, avslutter Finstad.  

Les veilederen her: Hvordan beskytte elever mot skadelig innhold på nett | udir.no 

Viktige tiltak i veilederen

Viktige tiltak i veilederen er: 
 
1. God opplæring i tråd med læreplanene som bidrar til å utvikle elevenes digitale dømmekraft 

  1. God kommunikasjon med foreldre om elevenes digitale hverdag
  2. Samtaler med elevene om hva som er skadelig innhold
  3. Oppfølging av elever som har sett skadelig innhold
  4. Filter på nettverk og elevenes enheter