Publisert: 03.10.2022
– Nå er vi snart klare til å dele Kobo med hele kommune-Norge! sier en glad tjenesteeier i Husbanken, Beate Diseth.
Hun og spesialrådgiver i KS, Anne Mette Dørum, er sikre på at det digitale systemet vil lette prosessen med å søke, tildele og administrere kommunale boliger, samt følge opp beboere og skaffe datagrunnlag for myndighetene.
Beate Diseth fra Husbanken og Anne Mette Dørum fra KS gleder seg til å dele det digitale systemet Kobo med flere kommuner.
Samarbeid med kommuner
Prosjektet startet i 2020 med ei bevilgning på 90 millioner kroner over tre år. Husbanken og KS fikk oppdraget med å utvikle systemet, og har inngått et nært samarbeid med en rekke kommuner og diginettverkene i Rogaland og Vestland.
– Samarbeidet med kommunene har vært gull verdt for oss. Vi har hele veien fått testet ut de ulike delene av systemet og fått tilbakemeldinger på hva som virker og hva som lugger, sier Diseth.
Tilbud til alle kommuner
– Vi har ønsket å lage et system som er så bra at alle norske kommuner vil bruke det. Jo flere som kobler seg på, jo bedre oversikt over boligbehovene som finnes rundt omkring i norske kommuner vil vi få, sier hun.
Systemet tilbyr både e-søknad for boligsøkere og saksbehandlingssystem for kommunene. I løpet av neste år vil det bli mulig for myndighetene å hente ut statistikk fra systemet.
– Det vil bli et godt redskap for boligplanlegging for både kommunale og nasjonale myndigheter, utdyper Dørum.
Digital søknad
Det skal også bli lettere å søke kommunal bolig. Systemet er tilpasset både pc og mobil og er enkelt og brukervennlig. Søkerne kan velge mellom bokmål og nynorsk, og snart også engelsk. Flere språk vurderes lagt inn etter som behovene melder seg.
Om kort tid vil også systemet kunne hente inn skatteopplysninger automatisk, så boligsøkerne skal slippe å måtte dokumentere inntekt, gjeld og formue.
– Dette har vært et langt lerret å bleke, siden det krever hjemmel i lovverk, sier Dørum som har ledet et parallelt prosjekt med å gjøre skattedata digitalt tilgjengelig for kommunene uten å gå på akkord med personvernet. Prosjektet tester ut denne løsninga i disse dager.
Aller første søknad
Prosjekt Kobo har satset på delleveranser underveis, ikke på ei storstilt lansering til slutt. Dermed har mange av kommunene som er med i prosjektet allerede lagt inn sine boliger i Kobo og er begynt å bruke det i sitt boligarbeid.
Den 21. september 2022 la Sarpsborg kommune ut lenke til Kobo-systemet på sine nettsider. Allerede dagen etter tikket den aller første søknaden inn i Kobo, og det fra en søker som hadde funnet og levert søknaden helt uten veiledning fra kommunens side.
– Det er en stor milepæl for Kobo-prosjektet smiler Diseth og Dørum som nå bare gleder seg til å få flere kommuner med.
Slipper inn puljer
For ved årsskiftet åpner prosjektet for å slippe inn flere kommuner i puljer.
– Målet er å slippe inn alle som ønsker det i løpet av 2023, bare vi greier å følge opp alle på en god måte, sier Diseth.
Hun minner om at dette er et pågående arbeid, og at systemet på langt nær er ferdig enda. Det er viktig at kommunene setter seg godt inn hva som er på plass i Kobo og hva som kommer utover i 2023.
Kommuner som vil begynne å berede grunnen for å koble seg på finner masse info her:
Hvordan komme i gang med Kobo? - Husbanken