Publisert: 27.11.2024
Formålet med utprøvingene er basert på følgende behov:
- Forenkle samhandling internt i kommunen: Ved å ta i bruk tjenesten skal kommunene få tilgjengelig relevante data på tvers av de ulike systemene og løsningene kommunene bruker. Dette legger til rette for bedre arbeidsprosesser og beslutningsstøtte, bedre pasientsikkerhet og forløp i behandlingen, og bedre mulighet til innovasjon i arbeidsflyt i kommunen.
- Åpne markedet for leverandørene: Flere leverandører skal få tilgang på data på like vilkår, og nye behov fører til utvikling av ny funksjonalitet i leverandørenes løsning. Vellykkede utprøvingsresultat skal dermed kunne gjøres til standard funksjonalitet i leverandørenes løsninger slik at denne funksjonaliteten kan skaleres til et større kundemarked.
For å gå i retning av målene har Norsk helsenett NHN derfor etablert en «kommunal samhandlingsplattform» for å dele data internt i den enkelte kommune, og på sikt i samspill med spesialisthelsetjenesten.
Hver kommune som tar i bruk tjenesten får et eget område for lagring og deling der kommunen selv er dataansvarlig. Det etableres standardiserte samhandlingstjenester og prinsipper for deling av data som blir like for alle kommuner i Norge. Data blir tilgjengelig for innovasjon og utvikling, på like vilkår, for alle leverandører. Det er leverandørene som lager funksjonalitet slik at helsepersonellet får presentert relevant informasjon i brukergrensesnittet de er vant til å bruke.
Kommunal samhandlingsplattform legger til rette for en fleksibel og stegvis utvikling av nye samhandlingstjenester, med effektiv skalering for alle kommuner i Norge.