Publisert: 27.11.2024
Kommuner som ønsker en aktiv rolle i utprøving oppfordres til å identifisere aktuelle brukerhistorier for utprøving, på bakgrunn av prioritert informasjonsbehov. Det er opp til den enkelte kommune innenfor hvilke tjenesteområde man ønsker å prøve ut samhandlingstjenesten i. Forankring for deltagelse må gjennomføres internt i egen organisasjon, og med aktuelle leverandører.
Utprøvingskommunene må være motivert for å påbegynne et felles arbeid, og avsette nødvendige ressurser og kompetanse i egen organisasjon. Utprøvingskommunen må sette av ressurser til følgende aktiviteter i samarbeid med kjerneteamet fra andre kommuner, KS og Norsk helsenett.
-
1. Kartlegge og definere behov
Kartlegge og beskrive aktuelle(e) brukerhistorier og tilhørende aktører i samarbeid med relevant helsepersonell.
Beskrive relevante informasjonselementer som skal deles og tilgjengeliggjøres mellom helsepersonell
Bidra til å definere brukerhistorier for test av tjenesten -
2. Risiko og personvernvurdering
Gjennomføre risiko- og personvernvurdering i egen kommune, basert på felles utgangspunkt.
-
3.Teknisk tilrettelegging
Teknisk tilrettelegging for å ta i bruk samhandlingstjenestene mellom en eller flere av kommunens løsninger – nærmere omfang avtales med NHN og aktuelle leverandører
-
4. Informasjon og forankring
Informasjon og forankring i egen virksomhet.
Representere kundeforhold i dialog med leverandører. -
5. Møtedeltagelse
Inngå som en del av kjerneteamet for utprøvingen med deltagere fra KS, Norsk helsenett, samt andre utprøvingskommuner.
Medberegnet møtetid gjennomsnittlig 2 timer pr uke, men dette vil variere.
Deltagelse i programråd for felles journalløft hver andre måned.