Kommuner som ønsker en aktiv rolle i utprøving oppfordres til å identifisere aktuelle brukerhistorier for utprøving, på bakgrunn av prioritert informasjonsbehov. Det er opp til den enkelte kommune innenfor hvilke tjenesteområde man ønsker å prøve ut samhandlingstjenesten i. Forankring for deltagelse må gjennomføres internt i egen organisasjon, og med aktuelle leverandører.

Utprøvingskommunene må være motivert for å påbegynne et felles arbeid, og avsette nødvendige ressurser og kompetanse i egen organisasjon. Utprøvingskommunen må sette av ressurser til følgende aktiviteter i samarbeid med kjerneteamet fra andre kommuner, KS og Norsk helsenett.

  • 1. Kartlegge og definere behov

    Kartlegge og beskrive aktuelle(e) brukerhistorier og tilhørende aktører i samarbeid med relevant helsepersonell. 

    Beskrive relevante informasjonselementer som skal deles og tilgjengeliggjøres mellom helsepersonell


    Bidra til å definere brukerhistorier for test av tjenesten

  • 2. Risiko og personvernvurdering

    Gjennomføre risiko- og personvernvurdering i egen kommune, basert på felles utgangspunkt.

  • 3.Teknisk tilrettelegging

    Teknisk tilrettelegging for å ta i bruk samhandlingstjenestene mellom en eller flere av kommunens løsninger – nærmere omfang avtales med NHN og aktuelle leverandører

  • 4. Informasjon og forankring

    Informasjon og forankring i egen virksomhet.


    Representere kundeforhold i dialog med leverandører.

  • 5. Møtedeltagelse

    Inngå som en del av kjerneteamet for utprøvingen med deltagere fra KS, Norsk helsenett, samt andre utprøvingskommuner.

    Medberegnet møtetid gjennomsnittlig 2 timer pr uke, men dette vil variere.

    Deltagelse i programråd for felles journalløft hver andre måned.