Digital behandlings- og egenbehandlingsplan

  • Om løsningen

    Digital behandlings- og egenbehandlingsplan (følg lenka) er et verktøy for å samhandle bedre om pasienter i et helheltig behandlingsløp. Løsningen vil legge til rette for at informasjon om pasienten kan deles digitalt, både mellom ulike behandlere i helse- og omsorgstjenesten og med pasienten selv.

  • Hvem er løsningen for?

    Helsepersonell som er med i behandlingen av den enkelte pasient i et behandlingsløp med flere behandler, samt innbygger selv via Helsenorge.

  • Utprøvingskommuner

    Helse Nord RHF og følgende kommuner og sykehus i deres område:
    Bodø kommune og Nordlandssykehuset
    Tromsø kommune og Universitetssykehuset Nord-Norge
    Alta kommune og Finnmarkssykehuset
    Rana kommune og Helgelandssykehuset

  • Når er løsningen klar for nasjonal utbredelse?

    Løsningen skal i videre utprøving i 2025 med mål om utbredelse fra 2026.

Felles journalløft samhandlingstjenester

  • Om løsningene

    Norsk helsenett tilrettelegger nå en samhandlingsplattform som en del av et felles journalløft i kommunal sektor. "Kommunal samhandlingsplattform" bygger videre på den nasjonale samhandlingsplattformen, som utvikles gjennom regjeringens satsning på nasjonale e-helseløsninger og digital samhandling og som en del av samarbeidsavtalen med KS.  Det betyr gjenbruk av og delt tilgang på ressurser og støttetjenester som nasjonal samhandlingsplattform har tilgang på. Her kan hver enkelt kommune få tilgang på et eget område som kommunen er dataansvarlig for. 

    Kommunal samhandlingsplattform innrettes for å støtte det videre arbeid med felles journalløft, der ett av tiltakene er å gjennomføre konkrete utprøvinger av informasjonsdeling gjennom en felles plattform. Helsepersonell skal få tilgang til relevant helseinformasjon direkte i sine arbeidsverktøy, og det er leverandørene som utvikler sluttbrukergrensesnittet for å vise informasjonen i relevant kontekst.

    Utprøvingene starter internt i den enkelte kommune, men skal på sikt legge til rette for å kunne dele informasjon mellom kommuner, og med spesialisthelsetjenesten som nye nasjonale tjenester.  

    For en første utprøvingsperiode er det prioritert to samhandlingstjenester; Oversikt over kommunale tjenester og NEWS2 målinger. Det er valgt å prioritere oppstart av «Oversikt over kommunale tjenester» innledningsvis.

    For mer informasjon les her: Utprøving av felles samhandlingstjenester - KS

  • Hvem er løsningen for?

    Målet er å gi helsepersonell med tjenestlige behov tilgang til relevant informasjon i egne arbeidsverktøy slik at deres arbeidshverdag blir enklere og mer effektiv. I tillegg gir det økt pasientsikkerhet.

  • Status og plan for arbeidet

    Følgende milepæler og leveranser er planlagt for 2025:

    • Utprøving av samhandlingstjeneste «Oversikt over kommunale tjenester» igangsatt
    • Innhold i samhandlingstjeneste «NEWS2 målinger» konkretisert
    • Ferdigstilt behovsbeskrivelse for «NEWS2 målinger»
    • Oppdateringer i felles rammer og anbefalinger på bakgrunn av kommunal samhandlingsplattform og samhandlingstjenester
    • Vurdere skalering av samhandlingstjeneste «Oversikt over kommunale tjenester»
    • «NEWS2 målinger» er en utprøvingsklar tjeneste
    • Ny samhandlingstjeneste for neste utprøvingsperiode er prioritert i samstyringsstrukturen
  • Utprøvingskommuner

    Bærum og Bodø kommune er utprøvingskommuner for en første utprøving knyttet til «Oversikt over kommunale tjenester».

    Utprøvingskommunene har valgt en felles brukerhistorie for en første utprøving, og ønsker å tilgjengeliggjøre oversikt over kommunale tjenester i legevaktens arbeidsflater.

    Felles brukerhistorie

    Foto: Illustrasjon: KS

    Vinje kommune, Tokke kommune, Hol kommune, Tysvær kommune og Stjørdal kommune er utprøvingskommuner knyttet til «NEWS2 målinger». I tillegg deltar Nesbyen kommune i arbeidet.

    Utprøvingskommunene vil våren 2025 konkretisere brukerhistorie for utprøving, konkretisere innhold i samhandlingstjenesten og ferdigstille behovsbeskrivelse for tjenesten.

Helsekort for gravide

  • Om løsningen

    Gravide skal slippe å bære rundt på en papirversjon av helsekortet i ukene de går gravide. Norsk Helsenett  har fått i oppdrag å teste ut digitalt helsekort for gravide i løpet av 2024. 

  • Hvem er løsningen for?

    Den gravide, samt alle aktører som samhandler rundt kvinnen i et svangerskap. 

  • Når vil løsningen være klar for nasjonal utbredelse?

    Norsk helsenett er i dialog med leverandør av fagsystem og aktuelle utprøvingskommuner. NHN ønsker i første omgang å komme i gang med samarbeide med leverandør, slik at de kan starte utvikling av løsning. Leverandør er positive til å delta i et samarbeide, men foreløpig er dette ikke formalisert.

MyHealth@EU

  • Om løsningen

    Målet med MyHealth@EU er å gi innbyggere og helsepersonell i Norge og EU tilgang til trygge helse- og omsorgstjenester på tvers av landegrenser, ved at Norge får koblet seg til EU sin digitale infrastruktur for utveksling av helseopplysninger. I dag kan resepter og oppsummerte pasientopplysninger utveksles via MyHealth@EU.

    Flere nye tjenester, som utveksling av epikriser, laboratorieresultater og medisinske bilder, er planlagt i de kommende årene. Resultatet fra arbeidet med MyHealth@EU skal være å opprette en nasjonal tjeneste for norsk helsepersonell. Opprettelsen og utvidelsen av tjenesten skal skje stegvis, avhengig av øvrige nasjonale programmer og satsninger, med bred involvering fra aktører i helse- og omsorgssektoren.

    Norsk helsenett har ansvaret for teknisk utvikling, utprøving og innføring av løsningen MyHealth@EU som en nasjonal tjeneste i Norge.

  • Hvem er løsningen for?

    For innbyggere og helsepersonell.

  • Utprøvingskommuner

    Bodø og Stjørdal deltar i utprøving av MyHealth@EU.

  • Ambisjoner for 2025

    Gjennomføre utprøving av MyHealth@EU-tjenesten.

Pasientens journaldokumenter i kjernejournal

  • Om løsningen

    Pasientens journaldokumenter i kjernejournal vil gi helsepersonell med tjenstlig behov tilgang til journaldokumenter fra andre virksomheter. Les mer om pasientens journaldokumenter i artikkelen her. 

  • Hvem er løsningen for?

    Det er et mål at alt helsepersonell med tjenstlig behov i kommunale virksomheter skal kunne lese pasienters dokumenter i kjernejournal. Når et eget tillitsrammeverk, bruksvilkår for tjenesten, og utvikling av grensesnitt i de respektive elektroniske pasientjournalene (EPJ) er ferdigstilt og testet ut mot Norsk helsenett, kan pasientens journaldokumenter tas i bruk og utbredes nasjonalt i kommunal sektor. Dette vil tidligst kunne skje i andre kvartal i 2024. Løsningen er foreløpig kun innført for fastleger

  • Utprøvingskommuner

    Bodø, Oslo og Stavanger kommune deltar i utprøving av løsningen. Oslo kommune vil i 2024 teste dokumentdeling i andre tjenesteområder i kommunene. 

  • Når er løsingen klar for nasjonal utbredelse?

    I løpet av 2024/2025.

Pasientens legemiddelliste (PLL)

  • Om løsningen

    Pastientens legemiddelliste skal bidra til god behandling og bruk av legemidler. Løsningen skal legge til rette for at det kan deles oppdaterte legemiddelopplysninger på tvers av ulike virksomheter (sykehus, legekontor og kommunal helse- og omsorgstjeneste m.m.). Les mer om pasientens legemiddelliste på Norsk helsenett sine nettsider. 

     

  • Hvem er løsningen for?

    Når løsningen er ferdig utviklet skal en felles legemiddelliste kunne tas i bruk og deles mellom fastleger, legevakt, avtalespesialister, sykehus og sykehjem.

  • Utprøvingskommuner

    Bergen kommune, men i løpet av 2025 vil flere kommuner i Bergensområdet og noen kommuner i nord prøve ut PLL.

  • Når er løsningen klar for nasjonal utbredelse?

    Mesteparten av 2025 går til videre utprøving, men man håper på en nasjonal utbredelse kan skje i 2026.

Pasientens måledata

  • Om løsningen

    Pasientens måledata er en ny tjeneste under etablering, som skal imøtekomme behovet for å samle og tilgjengeliggjøre medisinske måledata for pasienter som er i behandling og har tett oppfølging av ulike aktører på tvers av helse- og omsorgstjenesten. Tjenesten skal sikre helsepersonell enkel tilgang til oppdatert informasjon om pasientens status og dermed bidra til økt pasientsikkerhet, bedre informasjonsflyt og en mer effektiv ressursbruk på tvers av helsepersonell og ulike helsevirksomheter som samarbeider om en pasient.

    For teknisk informasjon se NHNs utviklerportal.

     

  • Hvem er løsningen for?

    • Innbyggere vil få tilgang til sine måledata i Helsenorge i tillegg til applikasjoner som pasienten benytter (for eksempel utstyr som pasienter benytter i digital hjemmeoppfølging). Innbyggere skal også se logg over bruk og kunne sperre tilgang for spesifikt helsepersonell via helsenorge.

    • Helsepersonell som behandler pasienten skal få tilgang til måledata i journalløsningen de benytter til vanlig, slik at de kan slippe å etterlyse informasjon hos andre kilder, noe som kan bidra til raskere diagnostisering og bedre kvalitet i helsetjenesten
  • Utprøvingskommuner

    Tiltaket prøves ut der spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten samarbeider om pasienter som har digital hjemmeoppfølging. Per i dag er Drammen og Asker kommune, sammen med Vestre Viken, deltagere i den første (begrensede) utprøvingen.

Pasientens prøvesvar

  • Om løsningen

    Pasientens prøvesvar er en ny tjeneste som er under teknisk utprøving. Tjenesten skal imøtekomme behovet for å tilgjengeliggjøre alle prøvesvar på tvers av behandlingsnivå, uavhengig av hvem som har bestilt undersøkelsen og hvor den er utført. Se også informasjon på NHNs nettsider.

    For teknisk informasjon se NHNs utviklerportal.

     

     

  • Hvem er løsningen for?

    • Innbyggere vil få tilgang til alle sine prøvesvar i Helsenorge, og kan ta et større eierskap til egen helse og hvem som skal få tilgang til prøvesvarene.

    • Helsepersonell som behandler pasienten, kan slippe å etterlyse informasjon hos andre kilder, noe som kan bidra til raskere diagnostisering og bedre kvalitet i helsetjenestene
  • Utprøvingskommuner

    Pasientens prøvesvar er under teknisk utprøving, der Norsk helsenett samarbeider med et begrenset antall aktører i helsesektoren som kvalitetssikrer tjenesten. Det jobbes for å inkludere flere i utprøvingen.

  • Når vil løsningen være klar for nasjonal utbredelse?

    Foreløpig kan prøvesvarene i utprøvingsperioden ikke brukes til helsehjelp. Når utprøvingen er ferdig vil helseaktører, myndigheter og Norsk helsenett fastsette endelig oppstartsdato. Oppstart av nasjonal innføring og bruk til helsehjelp er planlagt i løpet av første kvartal i 2025, og innføringen vil skje gradvis med både private og offentlige virksomheter.

Sentral forskrivningsmodul (SFM)

  • Om løsningen

    Sentral forskrivningsmodul er en legemiddel- og rekvireringsmodul som vil gi bedre informasjon om legemidler. 

    Sentral forskrivningsmodul vil også bidra til å øke utbredelse av e-resept i kommunal sektor, og støtte effektiv forvaltning (inkludert endringshåndtering) i e-resept.

    Sentral forskrivningsmodul er også viktig for å kunne innføre pasientenslegemiddelliste. Den legger til rette for at informasjon om legemidler kan deles mellom ulike pasientjournalsystemer.

    Les mer om sentral forskrivningsmodul på nettsidene til Norsk helsenett. 

  • Hvem er løsningen for?

    Løsningen gir helsepersonell med rekvireringsrett tilgang til å rekvirere og ordinere legemidler. SFM kan også brukes av andre helsepersonellgrupper uten rekvireringsrett for å sikre at de har støtte for sine arbeidsprosesser knyttet til legemiddelhåndtering.

  • Utprøvingskommuner

    Sarpsborg, Nittedal, Stavanger, Sunnfjord, Vestvågøy og Voss er noen av de som prøver ut løsningen. SFM trenger å bli prøvd ut i flere kommuner i 2025 og det jobbes nå med å finne disse. PLL kommunene er noen av de nye som skal teste SFM i 2025.

  • Når er løsningen klar for nasjonal utbredelse?

    I løpet av 2025.