Publisert: 26.10.2024
Tjenesten utvikles og driftes av Norsk Helsenett HF (NHN).
For mer informasjon om VKP kan du besøke NHNs sider herHvem kan bruke løsningen?
Helsepersonell som jobber med velferdsteknologiske løsninger vil kunne ha nytte av VKP. Løsningen tilbyr både uthenting av opplysninger fra EPJ og automatisk journalføring i EPJ fra velferdsteknologisk utstyr. Hovedformålet med tjenesten er å bidra til et felles knutepunkt, hvor ulike leverandører kan formidle journalverdige opplysninger mellom systemer som ellers ikke snakker sammen.
Hva er tilgjengelig i VKP?
Tilgjengelige tjenester i VKP er ulikt fra leverandør til leverandør. Dersom du er interessert i å lese hva som er tilfelle for din leverandør, kan du lese mer HER.
Hva må kommuner gjøre for å ta i bruk løsningen?
VKP vil først gi nytte når kommunen har tatt i bruk velferdsteknologiske løsninger i tjenestene. Kommunen må kontakte sine velferdsteknologileverandører og leverandør av elektronisk pasientjournal og sammen med disse gjøre forberedelser til å ta i bruk VKP.
Kommunen har avklart hvilket behov de har, herunder uthenting av informasjon fra EPJ og journalføring til EPJ. Kommunen har nødvendige ressurser på plass med avsatt tid til deltakelse i innføringsløp.