Påmelding felles innførinsgsløp

Informasjon om påmelding finner du ved å klikke på den aktuelle løsningen nedenfor. For å melde deg på må du oppgi navn og e-post til en prosjekteier fra kommunen, samt opptil fem prosjektmedlemmer. Når påmeldingen er sendt, er kommunen registrert for det aktuelle innføringsløpet, og dere vil bli kontaktet etter at påmeldingsfristen har utløpt for deltakelse på oppstartsmøtet.

Kjernejournal

Kort om løsningen

Kjernejournal er en digital løsning for deling av pasientenes helseopplysninger på tvers av virksomheter og nivåer i helsevesenet. I pasientens kjernejournal kan helsepersonell se de samme opplysningene uavhengig av om de jobber som fastlege, på sykehus eller legevakt.

Lenkeblokk Icon Les mer om felles innføringsløp for Kjernejournal

DigiHelsestasjon

Kort om løsningen
Med DigiHelsestasjon kan innbygger sende og motta meldinger fra helsestasjon og skolehelsetjenesten. Innbygger vil på en sikker og trygg måte få oversikt over avtaler, motta varslinger og få tilgang til relevant informasjon. 

Les mer om DigiHelsestasjon på KS sin nettside her

Hvem kan bruke løsningen?
DigiHelsestasjon kan benyttes av barn og unge i skolehelsetjenesten og helsestasjon for unge. I tillegg gravide, foreldre med barn i alderen 0-5 år og helsepersonell.


Hva må kommunene gjøre for å ta i bruk løsningen?

Kommunen må:

  1. Signere bruksvilkår for løsningen med Norsk Helsenett
  2. Kommunen må inngå avtale med sin EPJ-leverandør

Felles innføringsløp for DigiHelsestasjon

Arbeidsgruppen for DigiHelsestasjon gjennomfører høsten 2024 et felles innføringsløp. Felles innføringsløp for Digihelsestasjon konsentrerer seg om basis-funksjonaliteten. Ungdomsfunksjonaliteten er p.t ikke en del av nasjonalt felles innføringsløp.

  • Fellesmøte 10.09.2024 - felles innføring HsPro/Visma
  • Fellesmøte 24.09.2024 - felles innføring CGM
  • Fellesmøte 15.10.2024 - felles innføring InfoDoc

 

Kontaktperson: Innføringsleder, Kjetil Axelsen: kjetil.axelsen@baerum.kommune.no

Digihelse

Kort om løsningen
Formålet med Digihelse er å forbedre samarbeidet mellom pasienter, pårørende og helsepersonell. Digihelse gjør at innbygger kan kommunisere digitalt med helse- og omsorgstjenestene i kommunen via Helsenorge. Innbygger får mulighet til å sende og motta meldinger, se avtaler om hjemmebesøk, avbestille besøk, og få varsler om utførte hjemmebesøk. Meldingene går direkte inn i den elektroniske pasientjournalen (EPJ), som sikrer god og trygg dokumentasjon og kommunikasjon. Mer informasjon finner du på KS sine nettsider Digihelse – meldinger og kalender på helsenorge.no.

Hvem kan bruke løsningen?
Innbyggere, deres pårørende og kommunen kan bruke Digihelse for å kommunisere digitalt.

Hva må kommunen gjøre for å ta i bruk?
Her finner dere alt dere trenger for å komme i gang, for eksempel maler, presentasjoner og informasjonsmateriell. Vi starter med en kvikk-guide.

Felles innføringsløp for Digihelse
Arbeidsgruppen for Digihelse har utarbeidet en fremdriftsplan, med invitasjon til felles innføringsløp. Grunnet kapasitet og fleksibilitet, legges det opp til tre identiske innføringsløp, fordelt på 3 puljer. Hver pulje kan ha maks 50 kommuner påmeldt. Innføringsløpet for Digihelse pulje to og eventuelt tre, vil kun bli gjennomført dersom det er tilstrekkelig interesse.

Påmelding til felles innføringsløp pulje 1 (oppstart juni 2024)
Påmeldingsfrist 25.08.2024 (lukket)


Påmelding til felles innføringsløp pulje 2 (oppstart oktober 2024)
Påmeldingsfrist 17.11.2024 - meld deg på til felles innføringsløpet pulje 2

Digitale informasjonsmøter – meld deg på digitale informasjonsmøter pulje 2
21.10 kl. 09:00 til 10:00
25.10 kl. 12:00 til 13:00

Oppstartsmøte
21.11.2024 kl. (Påmeldte kommuner mottar teams-innkalling)

Påmelding til felles innføringsløp pulje 3 (oppstart februar 2025)
Påmeldingsfrist 09.03.2025 - meld deg på til felles innføringsløp pulje 3

 Digitale informasjonsmøter –  meld deg på digitale informasjonsmøter pulje 3
10.02.25 kl. 09:00 til 10:00
13.02.25 kl. 12:00 til 13:00

Oppstartsmøte
20.03.2025 kl. (Påmeldte kommuner mottar teams-innkalling)

Kontaktperson: Innføringsleder, Eli Konstanse Strømsberg:  Eli.Stromsberg@harstad.kommune.no

Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP)

Kort om løsningen
Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) er en løsning som videreformidler avtalt informasjon mellom kommunens journalsystem (EPJ) og responssenterløsninger eller ulike enkeltstående velferdsteknologiske/helseteknologiske løsninger. Løsningen tilbyr både uthenting av opplysninger fra EPJ og automatisk journalføring i EPJ fra velferdsteknologisk utstyr. Hovedformålet med tjenesten er å bidra til et felles knutepunkt, hvor ulike leverandører kan formidle journalverdige opplysninger mellom systemer som ellers ikke snakker sammen
Tjenesten utvikles og driftes av Norsk Helsenett SF (NHN).

Informasjon om VKP på NHNs sider

Hvem kan bruke løsningen?
Helsepersonell som jobber med helseteknologi vil oppleve nytte av VKP integrasjon mellom teknologiløsning og journalsystem.

Tilgjengelige tjenester i VKP er ulikt fra leverandør til leverandør. Dersom du er interessert i å lese hva som er tilfelle for din leverandør kan du lese mer HER.

Hva må kommunen gjøre for å ta i bruk løsningen?
VKP vil først gi nytte når kommunen har tatt i bruk helseteknologiske løsninger i tjenestene.

Forberedelser før påmelding
Kommunen har avklart hvilket behov de har, herunder uthenting av informasjon fra EPJ og journalføring til EPJ. Kommunen har nødvendige ressurser på plass med avsatt tid til deltakelse i innføringsløp.

Informasjonsmøte om felles innføringsløp
Informasjonsmøtet om felles innføringsløp for VKP ble gjennomført den 24.09.24. Her finner du opptaket av møtet, som vil være tilgjengelig i to uker
*Legger til opptak*

Det planlegges for nytt informasjonsmøte i uke 49 / uke 50, da om de ulike Felles innføringsløpene.


Påmelding til felles innføringsløp
Felles innføringsløp for VKP vil gjennomføres i ulike puljer, avhengig av tjenesteleverandør. Arbeidsgruppen jobber nå med å gjennomføre 2 piloter, for å teste ut felles innføringsløp for VKP, med flere kommuner. Når tidspunkt for de ulike puljene og felles innføringsløp for VKP er klart, vil informasjon legges ut her på ks.no.

Kontaktperson: Innføringsleder, Lill Monica Kirsebom: LillMonica.Kirsebom@lillestrom.kommune.no

Helhetlig tjenestemodell (HTM)

Kort om løsningen
Digitalisering og innovasjon i kommunene er i stor grad avhengig av organisasjonsendring og tjenesteutvikling. Helhetlig tjenestemodell er et verktøy som skal støtte kommunene i dette arbeidet.

Modellen gir oversikt over oppgaver, roller og ansvar som må ivaretas dersom mestrings- og helseteknologi skal bli en integrert del av tjenestene. Dette fordrer tverrfaglig samarbeid og samordning.

Mer informasjon om helhetlig tjenestemodell

Hvem kan bruke løsningen?
Alle kommuner som har tatt i bruk helseteknologi vil ha nytte av å bruke helhetlig tjenestemodell. Den er relevant for alle roller i kommunen som berøres av teknologien, så som kommuneledelse, sykepleiere og fagarbeidere, avdelingsledere, tjenestekontor, IT, kommunikasjonsavdeling, med flere.

Hva må kommunen gjøre for å ta i bruk løsningen?
Kommunen må har forankring og gjennomføringskraft til å delta på innføringsløpet. Et suksessrikt Innføringsløp for helhetlig tjenestemodell krever organisasjonsutvikling og tjenesteinnovasjon.

Felles innføringsløp for Helhetlig tjenestemodell
En arbeidsgruppe jobber nå med å utforme nasjonalt innføringsløp for helhetlig tjenestemodell. Innføringsløpet vil foregå digitalt supplert av regionale og lokale arbeidsmøter. Dette vil tilpasses kommunenes behov. Hensikten med innføringsløpet er å gi kommunene innsikt, kompetanse og prosessveiledning knyttet til organisasjonsutviklingen som kreves.

Det vil arrangeres informasjonsmøte i desember og innføringsløpet vil ha oppstart februar 2025.

Kontaktperson: Innføringsleder, Trond Aardal: trond.aardal@skjervoy.kommune.no