KS har gitt kommunene en anbefaling om å ta i bruk en rekke løsninger og tjenester. Dette er digitale løsninger og tjenester som er utviklet i et samarbeid mellom Helse- og omsorgsdepartementet, Helsedirektoratet, KS, Norsk helsenett SF (NHN). 

Lenkeblokk Icon Innføringsklare løsninger

Så snart en av de anbefalte løsningene er klare for innføring, tilbys kommunene å delta i felles innføringsløp. Gjennom innføringsløpene vil kommunene få støtte i arbeidet med innføring og ibruktagelse/utbredelse. Planlegging og realisering av gevinster er også en viktig del av innføringsløpene.

Innføringsløpene vil bli gjennomført på tre forskjellige måter, avhengig av hvem løsningen er gjort tilgjengelig for.

  1. Felles nasjonale innføringsløp: løsningen eller tjenesten er tilgjengelig for alle kommuner
  2. Felles regionale innføringsløp: løsningen eller tjenesten er tilgjengelig for alle kommuner i en region/fylke
  3. Delvis nasjonale innføringsløp: begrenset eller tilpasset innføringsløp grunnet leverandør, tjeneste eller ny funksjonalitet for noen begrensede mottagere

Figur 1: Struktur i modell for innføringsløp

Det er i dag en rekke e-løsninger som er under utvikling og som kan bli aktuelle for felles innføringsløp.
Les mer om det her.

Arbeidsgrupper i felles innføringsløp

Det er en nasjonal arbeidsgruppe per innføringsløp, eksempelvis arbeidsgruppe for felles innføringsløp av Kjernejournal.

Arbeidsgruppen er ansvarlig for å detaljplanlegge og gjennomføre innføringsløpet for den aktuelle løsningen.  Arbeidsgruppene ledes av kommunale innføringsledere og består av deltakere fra Norsk helsenett (NHN) og kommunale representanter.

Arbeidsgruppen i det enkelte innføringsløpet har følgende oppgaver:

  • Kartlegge kommuner som ikke har tatt i bruk løsningene og som dermed er aktuelle for deltakelse
  • Utarbeide fremdriftsplan for det aktuelle innføringsløpet
  • Gjennomføre informasjonsmøter og oppstartsmøte
  • Planlegge og gjennomføre selve innføringsløpet, herunder maler for ROS, DPIA og gevinstarbeid
  • Gjennomføre midtveis- og sluttevaluering
  • Utarbeide veiledning, dokumentasjon og erfaringsdeling

Nasjonal koordineringsgruppe

Nasjonal koordineringsgruppe (NKG) for felles innføringsløp er etablert for å koordinere og samordne alle felles innføringsløp som sektoren prioriterer å igangsette. Gruppen består blant annet av representanter fra KS, kommunale representanter, NHN og Helsedirektoratet.

Bilde uten beskrivelse

Når en digital løsning i helse- og omsorgssektoren er klar for innføring avklarer KS FPU-e-helse med NKG om det skal igangsettes et felles innføringsløp. NKG har videre ansvar for at det etableres en nasjonal arbeidsgruppe.

Nasjonal koordineringsgruppe har videre ansvar for blant annet følgende

  • Koordinere og samordne felles innføringsløp innen e-helse
  • Forankring og drøfting med KS FPU om forslag til felles innføringsløp
  • Avklare innføringsleder (koordinator) for de valgte innføringsløp og nedsette arbeidsgrupper (med nettverksressurser), som vil detaljplanlegge og gjennomføre innføringsløpene.
  • Forankre og godkjenne fremdriftsplaner fra arbeidsgruppene
  • Holde overordnet oversikt over fremdrift og status i de ulike innføringsløpene
  • Legge til rette for standardisering av prosesser i innføringsløpene
  • Drøfte tiltak for å redusere risikoer og øke gjennomføringstakten
  • Sikre evaluering av innføringsløpene og foreslå tiltak for å redusere risiko og øke gjennomføringstakten.
  • Oppsummere og formidle erfaring og tilbakemeldinger fra pågående og gjennomførte felles innføringsløp.

Ønsker du å vite mer?