Publisert: 09.10.2024
KS har gitt kommunene en anbefaling om å ta i bruk en rekke løsninger og tjenester. Dette er digitale løsninger og tjenester som er utviklet i et samarbeid mellom Helse- og omsorgsdepartementet, Helsedirektoratet, KS, Norsk helsenett SF (NHN).
Innføringsklare løsningerSå snart en av de anbefalte løsningene er klare for innføring, tilbys kommunene å delta i felles innføringsløp. Gjennom innføringsløpene vil kommunene få støtte i arbeidet med innføring og ibruktagelse/utbredelse. Planlegging og realisering av gevinster er også en viktig del av innføringsløpene.
Innføringsløpene vil bli gjennomført på tre forskjellige måter, avhengig av hvem løsningen er gjort tilgjengelig for.
- Felles nasjonale innføringsløp: løsningen eller tjenesten er tilgjengelig for alle kommuner
- Felles regionale innføringsløp: løsningen eller tjenesten er tilgjengelig for alle kommuner i en region/fylke
- Delvis nasjonale innføringsløp: begrenset eller tilpasset innføringsløp grunnet leverandør, tjeneste eller ny funksjonalitet for noen begrensede mottagere
Figur 1: Struktur i modell for innføringsløp
Det er i dag en rekke e-løsninger som er under utvikling og som kan bli aktuelle for felles innføringsløp.
Les mer om det her.
Arbeidsgrupper i felles innføringsløp
Det er en nasjonal arbeidsgruppe per innføringsløp, eksempelvis arbeidsgruppe for felles innføringsløp av Kjernejournal.
Arbeidsgruppen er ansvarlig for å detaljplanlegge og gjennomføre innføringsløpet for den aktuelle løsningen. Arbeidsgruppene ledes av kommunale innføringsledere og består av deltakere fra Norsk helsenett (NHN) og kommunale representanter.
Arbeidsgruppen i det enkelte innføringsløpet har følgende oppgaver:
- Kartlegge kommuner som ikke har tatt i bruk løsningene og som dermed er aktuelle for deltakelse
- Utarbeide fremdriftsplan for det aktuelle innføringsløpet
- Gjennomføre informasjonsmøter og oppstartsmøte
- Planlegge og gjennomføre selve innføringsløpet, herunder maler for ROS, DPIA og gevinstarbeid
- Gjennomføre midtveis- og sluttevaluering
- Utarbeide veiledning, dokumentasjon og erfaringsdeling
Nasjonal koordineringsgruppe
Nasjonal koordineringsgruppe (NKG) for felles innføringsløp er etablert for å koordinere og samordne alle felles innføringsløp som sektoren prioriterer å igangsette. Gruppen består blant annet av representanter fra KS, kommunale representanter, NHN og Helsedirektoratet.
Når en digital løsning i helse- og omsorgssektoren er klar for innføring avklarer KS FPU-e-helse med NKG om det skal igangsettes et felles innføringsløp. NKG har videre ansvar for at det etableres en nasjonal arbeidsgruppe.
Nasjonal koordineringsgruppe har videre ansvar for blant annet følgende
- Koordinere og samordne felles innføringsløp innen e-helse
- Forankring og drøfting med KS FPU om forslag til felles innføringsløp
- Avklare innføringsleder (koordinator) for de valgte innføringsløp og nedsette arbeidsgrupper (med nettverksressurser), som vil detaljplanlegge og gjennomføre innføringsløpene.
- Forankre og godkjenne fremdriftsplaner fra arbeidsgruppene
- Holde overordnet oversikt over fremdrift og status i de ulike innføringsløpene
- Legge til rette for standardisering av prosesser i innføringsløpene
- Drøfte tiltak for å redusere risikoer og øke gjennomføringstakten
- Sikre evaluering av innføringsløpene og foreslå tiltak for å redusere risiko og øke gjennomføringstakten.
- Oppsummere og formidle erfaring og tilbakemeldinger fra pågående og gjennomførte felles innføringsløp.