Publisert: 14.09.2022
I 2021 gjennomførte KS prosjektet digitalisering av pandemien i kommunal sektor. Bakgrunnen var at kommunene under koronapandemien fikk et stort ansvar og en rekke nye oppgaver.
Utfordringer som fremheves i rapporten er at løsningene er fragmenterte med manglende datadeling, tidstyver og dårlig datakvalitet som i sin tur kan gå utover tjenestekvaliteten og pasientsikkerheten.
- Kommunenes tilpasning og innføring av digitale løsninger under pandemien måtte skje raskt. Kommunenes innsats var imponerende. Nå er det viktig at kunnskap og erfaringer fra pandemien følges opp videre. Vi ønsker å samarbeide med nasjonale myndigheter for å sikre en samordnet helhetlig utviklingsretning for digitaliseringstiltak av smittevern – eller beredskapssituasjon, sier avdelingsdirektør i KS Terje Wistner.
KS har startet arbeidet med gjennomføring av tiltakene som anbefales i DigiPan-rapporten for å møte kommunenes digitale behov ved en ny smittevern- eller beredskapssituasjon. Arbeidet utføres i samarbeid med kommunene og nasjonale myndigheter.
Bred kartlegging
Totalt 110 kommunalt ansatte fra 78 kommuner har gitt innspill gjennom deltagelse i arbeidsgruppe, intervju eller via spørreskjema. Kommunene var geografisk og størrelsesmessig fordelt. Prosjektet samarbeidet med nasjonale myndigheter, og har hatt møter Direktoratet for eHelse, Helsedirektoratet, FHI og Norsk Helsenett.
Erfaringer og anbefalinger er oppsummert i DigiPan-rapporten - Digitalisering av pandemi- og smittevernberedskap – kunnskapsoppsummering og anbefaling til veien videre. Rapporten gir god innsikt i kommunenes erfaring med digitalisering under pandemien, og anbefaler tiltak som skal sørge for digitale løsninger som gjør at helsetjenestene er bedre rustet ved en fremtidig smittevern- eller beredskapssituasjon. Rapporten er behandlet i den kommunale samstyringsmodellen, og er blitt presentert i den nasjonale styringsmodellen for e-helse.