Publisert: 04.05.2022
Bakgrunn
Dagens helsestasjon- og skolehelsetjeneste bærer i stor grad preg av at kommunikasjon mellom brukere og kommunens tjenester baseres på brev, telefon, fysisk oppmøte og e-post. Innbyggere som ønsker å benytte seg av tjenestene kan i dag oppleve det som utfordrende å komme i kontakt. Samtidig er det enkelte grupper som ikke tar lett kontakt med tjenesten, for eksempel ungdom og spesielt unge gutter.
Innføringshåndboken har som formål å beskrive fremgangsmåte for hvordan kommuner som ønsker å komme i gang med DigiHelsestasjon går frem. Innføringshåndboken skal gi tilstrekkelig informasjon til at kommuner selv kan ta løsningen i bruk og hente ut gevinster. Innføringshåndboken er i stor grad basert på erfaringer fra Bergen kommune.
Les om bakgrunn og formål til Innføringshåndboken her
Beskrivelse av løsningen |
Brukere logger seg inn på helsenorge.no ved å bruke Bank-ID, Bank-ID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID. Innloggingen har høyeste sikkerhetsnivå og gjør det dermed mulig å utveksle personopplysninger i dialogen. Når ungdomsløsningen er plass i 2022 skal det være mulig å bruke Feide-innlogging. Avtaler og timebestilling Når brukerne logger seg inn på helsenorge.no får de oversikt over avtaler de har med helsetjenestene i kommunen, som konsultasjoner og avtaler med helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Brukerne kan selv avbestille timer, der avbestillingene registreres direkte i kommunens elektroniske pasientjournal (EPJ). Kommunen kan selv velge om en avbestilling må godkjennes før den bekreftes. På denne måten blir det enklere for brukerne av tjenestene å planlegge sine egne hverdager. Samtidig vil kommunen motta færre henvendelser på telefon, og skolehelsetjenesten unngår at brukerne ikke møter til avtalt time uten å få beskjed. Meldinger Brukere og foresatte kan enkelt og trygt sende og motta meldinger inne på helsenorge.no. Ettersom løsningen krever sikker innlogging, kan meldingene trygt inneholde sensitive opplysninger. Alle meldingene lagres i den elektroniske pasientjournalen (EPJ), som gjør at både brukeren og kommunen har god dokumentasjon. Løsningen legger også til rette for direkte kontakt mellom helsetjenesten og foresatte, som kan resultere i at kommunen ikke mottar like mange unødvendige telefoner og e-poster, og at brukerne innhenter informasjon på egen hånd. Varsel om planlagte avtaler Foreldre og ungdom over 16 år kan få varsel på e-post eller tekstmelding i forkant av en avtale. Ettersom brukerne selv kan avbestille timer, vil tjenesten oppleve at flere flytter timen på forhånd eller gir beskjed om at de ikke kan møte opp. |
Gevinster |
For at kommunen skal realisere gevinstene, er det viktig med god gevinstplanlegging og gjennomføring i hele innføringsprosjektet og i tiden etter at linjen har tatt løsningen i bruk. Arbeidet med gevinster er derfor omtalt i alle prosjektfasene. Dersom ikke kommunen har mye erfaring med gevinstplanlegging og -realisering fra før, anbefaler vi å lese mer om dette blant annet på i KS' "Veikart for tjenesteinnovasjon" og i Prosjektveiviseren. I teksten nedenfor finner dere også lenker og henvisninger til vedlegg med maler og verktøy som kommunene kan bruke. |
Ta tjenesten i bruk |
Her får du en overordnet beskrivelse av hvordan kommuner kan ta løsningen i bruk. Det anbefales å gjennomføre innføringen som et prosjekt. Eksempel på prosjektplan finnes her. Prosjektplanen illustrerer fire faser:
De fire faseneSom første fase i innføringsprosjektet anbefales en planleggingsfase. Formålet med denne fasen er å sikre tilstrekkelige forberedelser til at kommunen kan innføre løsningen på en god måte. I den forbindelse bør kommunen utarbeide et prosjektmandat, i tråd med kommunens valgte metodikk.
|
Kostnader |
Leverandøren av den elektroniske pasientjournalen (EPJ) kan kreve et vederlag for bruk av DigiHelsestasjon. Vederlaget beregnes ofte med utgangspunkt i innbyggertall, men er samtidig et resultat av avtaler og eventuelle forhandlinger mellom kommunen og EPJ-leverandøren. Dersom det ikke gjennomføres felles forhandlinger på vegne av flere kommuner, må kommunen selv kontakte EPJ-leverandøren for tilbud og avtale. De relevante leverandørene er Visma, Infodoc og CGM.
Kostnader for drift og forvaltning av DigiHelsestasjon er allerede inkludert i fakturaen fra Norsk helsenett om betaling for nasjonale e-helseløsninger, jfr. Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger § 16. Betaling gjelder for forvaltning og drift av nasjonal innbyggerportal (helsenorge.no) og dekker også tilknytningsavgift.
Årlige endringer i kostnader for kommunal sektor skal vurderes av teknisk beregningsutvalg for nasjonale e-helseløsninger, og skal i tillegg drøftes i konsultasjonsordningen med KS. Se mer om kostnader over bruk av nasjonale e-helseløsninger her: |
Kommende leveranser
Ungdomsløsningen for DigiHelsestasjon skal komme i løpet av 2022.