Publisert: 18.10.2024
Mange kommuner har allerede tilgang til opplysninger for flere kommunale tjenester.
Foreløpig kan kommunal sektor få tilgang til opplysninger knyttet til
- Boligsosialt arbeid (boligsosial bistand, kommunal bolig og kommunal bostøtte)
- Egenandel for langtidsopphold institusjon
- Egenandel for praktisk bistand og opplæring
- Formuesverdier for fastsettelse av eiendomsskatt
- Redusert foreldrebetaling barnehage og SFO
- Særnamsmyndigheten (Kommunal innkreving)
I tillegg har kommunal sektor tilgang til Folkeregisteret.
For oversikt over om din kommune har tilgang til opplysninger for en eller flere av disse kommunale tjenestene, se denne oversikten.
Tilgang til offentlige data er en forutsetning for digitalisering og tjenesteutvikling i kommuner og fylkeskommuner. Kommunene har i dag om lag 30 lovpålagte kommunale tjenester som benytter opplysninger fra Skatteetaten i saksbehandlingen.
KS har i samarbeid med Skatteetaten arbeidet med å tilgjengeliggjøre standardiserte datasett med skatte-, inntekts- og eiendomsopplysninger.
Se film om prosjektet her:
For mer informasjon om løsningene som er tilgjengelig som del av Fiks register, se KS Digital sin hjemmeside om Fiks register.
I utgangspunktet finnes flere måter å koble seg til Skatteetaten for å få tilgang til opplysninger for disse tjenestene. Hvilke alternativer for tilgang som er mulig vil variere noe avhengig hvilken kommunal tjeneste det ønskes tilgang til opplysninger for. Kommunene velger selv hvordan de ønsker å koble seg til.
- Direkte til Skatteetaten – krever utvikling av eget brukergrensesnitt i kommunen
- Via fagsystemleverandør – enten direkte til Skatteetaten eller via Fiks Register
- Via Fiks Register – kommunen benytter Fiks-plattformen for oppslag
De forskjellige alternativene kan også kombineres. For eksempel så kan kommunen bruke både nettsideløsningen på Fiks Register samtidig som de har et fagsystem. Dette har ingenting å si for hverken avtale med Skatteetaten om tilgang til opplysningene, eller selve tilgangen til opplysningene. Det er ikke behov for flere tilganger. Eneste er at kommunen må delegere til flere eksterne virksomheter for samme tjeneste, slik som for eksempel KS Fiks (på KS sitt hovedorganisasjonsnummer) og til leverandøren av fagsystemet (på leverandøren sitt hovedorganisasjonsnummer).
For informasjon om kostnader knyttet til tilgangene, se oversikt over priser på KS Digital sin hjemmeside. Den enkelte kommune må selv avklare eventuelle kostnader med sin fagsystemleverandør for tilrettelegging av henting av opplysninger (integrasjoner). Opplysningene som deles fra Skatteetaten går over standard API-er. Det er derfor i utgangspunktet en digital deling (maskin-til-maskin) av opplysninger.
KS og KS Digital sin rolle
Segmentansvarsavtalen inngått i juni 2020 mellom KS og Skatteetaten innebærer et formalisert samarbeid om tilgjengeliggjøring av opplysninger fra Skatteetatens registre til kommunesektoren.
Som følger av segmentansvarsavtalen mellom KS og Skatteetaten har KS følgende oppgaver:
- være kontaktpunkt mot Skatteetaten på vegne av kommunesektoren
- formidle informasjon og endringer mellom Skatteetaten og kommunesektoren
- koordinere og prioritere endringsønsker kommunesektoren har til Skatteetaten
- tilby faglig brukerstøtte til kommunesektoren
- bistå med at kommunesektoren får tilgang til opplysninger hos Skatteetaten, inkludert håndtere og forvalte avtale (Skatteetatens tilslutningserklæring) mellom Skatteetaten og kommunesektoren
- sikre at Skatteetatens vilkår aksepteres og etterleves av kommunesektoren
For å mest hensiktsmessig forvalte segmentansvaret har KS delegert det operative og tekniske ansvaret til KS Digitale Fellestjenester AS (KS Digital). Dette innebærer at KS Digital ivaretar administrativ avtalehåndtering, hendelseshåndtering, endringsønsker og spørsmål fra kommunene, samt faglig veiledning. KS Digital fungerer også som teknisk segmentansvarlig og vil i denne rollen yte teknisk bistand for de kommunene som benytter KS Digital sine tekniske løsninger ved integrasjon til Skatteetatens tjenester. KS Digital vil som teknisk segmentansvarlig sørge for videreformidling av opplysningene ved hjelp av KS Digital sin plattform. KS Digital vil ivareta forvaltningsprosesser som gjelder selve distribusjonen av opplysningene, herunder forberedelser til påkobling og oppfølging av teknisk grensesnitt.
KS Digital er videre kommunens kontaktpunkt om alle praktiske forhold i segmentet.
KS har det strategiske og det interessepolitiske ansvaret for segmentet.
Brukerstøtte
Har du spørsmål. ta kontakt med KS Digital på fiks@ks.no.
For hvordan få tilgang til opplysninger fra Skatteetaten for en kommunal tjeneste, se veileder på KS Digital sine sider.