Det vil si å etablere og tilby datasett med teknisk grensesnitt (API-er) for alle de kommunale tjenestene som har behov for data fra Skatteetaten.

FoU-prosjektet «Deling av data fra Skatteetaten» har fulgt Nasjonalt rammeverk for digital samhandling. Arbeid med den enkelte kommunale tjeneste startet alltid med å vurdere både Skatteetatens hjemmel for utlevering av skatte- og inntektsopplysninger, samt kommunenes juridiske grunnlag for å benytte opplysningen i sin tjenesteytelse. Det juridiske arbeidet var basert på personvernregelverket, skatteforvaltningsloven og kommunenes særlover på de enkelte tjenesteområdet. Skatteetaten kan ikke dele flere data enn kommunene har behov for å bruke, og samtidig lov til å motta. De juridiske vurderingene av kommunenes hjemmelsgrunnlag for å kunne ta imot og bruke dataene er derfor gjort av Skatteetaten og KS i fellesskap.

Prosjektet startet med å kartlegge behovet for skatte- og inntektsopplysninger for følgende tjenester:
1.    Særnamsmyndighet
2.    Redusert foreldrebetaling barnehage
3.    Redusert foreldrebetaling skolefritidsordning
4.    Kommunal bolig
5.    Kommunal bostøtte
6.    Egenandel langtidsopphold institusjon
7.    Egenandel praktisk bistand og opplæring

I samarbeid med et utvalg kommuner har prosjektet satt opp et datasett som definerer hvilke skatte- og inntektsopplysninger kommunene har lov til å hente ut fra Skatteetaten for den enkelte kommunale tjeneste. Datasettet er en sammenstilling av hva lovgivningen sier at kommunene kan eller skal bruke, og hvilke behov kommunene selv sier at de har. Når datasettet har blitt klart fra prosjektet, har jurister i Skattedirektoratet kontrollert at datasettet er tilstrekkelig nødvendighetsvurdert og dataminimert etter Personvernforordningen (GDPR). Dette for å sikre at det ikke deles overskuddsinformasjon. Deretter har Skatteetaten satt opp det tekniske grensesnittet (API-et).

Kommunen er behandlingsansvarlig for personopplysninger som kommunen får tilgang til ved bruk av skatte- og inntektsopplysninger i det enkelte API. Kommunen er dermed ansvarlig for at personopplysningene blir behandlet i henhold til gjeldende regelverk om personvern og taushetsplikt. Kommunen kan bare benytte opplysningene til det opprinnelige formålet, og kan ikke bruke opplysningene videre til andre formål enn det opprinnelige.

Behandlingsansvaret ligger alltid hos kommunen, og det kan ikke delegeres til leverandører eller andre tredjeparter. Den behandlingsansvarlige er ansvarlig for og skal kunne påvise at personvernprinsippene overholdes.

Prosjektet har vært et samarbeid mellom KS, Skatteetaten og et utvalg kommuner. Prosjektteamet har bestått av Anne-Mette Dørum, fagansvarlig fra KS, prosjektleder Marte Martinsen, utlånt fra Oslo Origo, ansvarlig jurist for datautveksling/personvern Kjersti Jensen fra ITsFun og konsulent kommunikasjon og prosjektstøtte Åse Fixdal fra Trifid. Prosjektet ble styrt av et prosjektstyre ledet av Stavanger kommune ved Birger Clementsen.

I pilotfasene for de forskjellige tjenestene, har alle relevante leverandører av fagsystem til tjenesten vært representert med minst en kommune. Prosjektet ble avsluttet 31.12.23.
Les videre for mer informasjon om arbeidet med de forskjellige tjenestene.

Se også prosjektets sluttrapport.

Redusert foreldrebetaling

Innsiktsarbeidet er gjennomført i samarbeid med ressurskommunene Oslo, Stavanger, Skien, Rana, Kongsberg og Kongsbergregionen. Leverandørene Visma Flyt barnehage, IST og Vigilo har deltatt i piloten sammen med en eller flere kommuner som bruker fagsystemet.

Resulatet av arbeidet er Fiks Skatt og inntekt Redusert foreldrebetaling.

Boligsosialt arbeid (kommunal bolig og kommunal bostøtte)

Ressurskommunene i dette innsiktsarbeidet har vært Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Lillestrøm og Kongsbergregionen. Prosjektet baserte seg på metodikk og erfaringer fra forprosjektet «Kommunal sektors tilgang til skatte- og inntektsopplysninger i Skatteetaten».

Resultatet av arbeidet er lansering av løsningen KOBO, som driftes av Husbanken.

Egenandel langtidsopphold institusjon og praktisk bistand

Innsiktsarbeidet for disse tjenestene er gjennomført i samarbeid med ressurskommunene Bodø, Kongsberg, Kongsbergregionen, Lillestrøm, Narvik, Oslo, Rælingen, Sandnes og Stavanger.

Prosjektet baserte seg på metodikk og erfaringer fra forprosjektet «Kommunal sektors tilgang til skatte- og inntektsopplysninger i Skatteetaten».

Resultatet av arbeidet er Fiks Skatt og inntekt Langtidsopphold i institusjon og Fiks Skatt og inntekt Praktisk bistand.

Spørsmål

Har du spørsmål, ta kontakt med KS Digital på fiks@ks.no.