• Skriv beskrivende lenketekster som kan stå alene

    Hvordan gjør du det?

    Lag en beskrivende og presis lenketekst så brukerne forstår om de bør følge lenken eller ikke:

    • Få tydelig fram hvor brukeren havner. Lenketeksten skal nærmest fungere som et veiskilt.
    • Sørg for at lenketeksten gir mening når den står løsrevet fra sammenhengen. Et godt kontrollspørsmål er om lenketeksten gir nok informasjon til å gi mening hvis vi leser den løsrevet fra resten av sammenhengen.
    • Lag lenketeksten så lang som nødvendig for å gi en presis beskrivelse av landingssiden. Det finnes ikke et optimalt antall ord for en lenketekst – noen ganger vil en hel setning fungere godt, andre ganger kan en kortere lenketekst være vel så bra. Test på målgruppen for å finne beste alternativ.
    • Vurder om det er nyttig å si noe om formatet du lenker til – det kan for eksempel være nyttig for brukerne å vite om de får opp en PDF eller en video.
    • Vurder om den viktigste informasjonen kan komme tidlig i lenketeksten, slik at brukerne kjapt ser det som er mest interessant for dem. Denne lenketeksten kommer litt sent til poenget: Informasjon om parkering til deg som har elbil. At en lenke leder til informasjon er underforstått og kan kuttes. Dermed får vi en kortere lenke som går rett på sak: Parkering for deg som har elbil. Å bruke "deg" gjør tonen imøtekommende og personlig. Ønsker vi en enda strammere lenketittel, kan vi kutte den personlige tilnærmingen: Parkering for elbiler

    Hvorfor er dette lurt?

    • Dekkende og presise lenketekster gir bedre brukeropplevelser fordi de hjelper brukerne å avgjøre hvilke lenker de bør bruke tid på.
    • Beskrivende lenketekster er helt avgjørende for dem som får lest opp lenketekstene med hjelpemidler.
    • Mange leser ikke hele lenken før de avgjør om de vil gå inn på lenken eller ikke. Derfor er det viktig å sette de sentrale ordene tidlig i lenketeksten.


    Gode ressurser og videre lesning

     

    Lenkeblokk Icon Difis e-læringskurs om Universell utforming Lenkeblokk Icon Difis veiledning om lenker Lenkeblokk Icon Nielsen Norman Group: A link is a promise Lenkeblokk Icon Nielsen Norman Group: “Learn More” Links: You Can Do Better Lenkeblokk Icon Nielsen norman Group: Writing Hyperlinks: Salient, Descriptive, Start with Keyword Lenkeblokk Icon Annasara Jaensson: Texten på webben – mer än SEO och CTA (video)
  • Unngå å lenke ut hvis du kan gi veiledning i selve løsningen

    Hvordan gjør du det?

    Gi all nødvendig veiledning i selvbetjeningsløsningen hvis det er mulig – selv om det finnes god informasjon andre steder på nettet.

    Hvorfor er dette lurt?

    • Det blir forvirrende for brukerne å skulle oppsøke informasjon utenfor tjenesten når de først er i gang med å bruke den.
    • Noen brukere vil synes det er vanskelig å finne tilbake for å utføre oppgaven.



  • Skill mellom funksjonen til lenker og knapper

    Hvordan gjør du det?

    • Bruk lenker når brukerne skal komme til en ny side.
    • Bruk knapper når brukerne skal utføre en konkret handling som f.eks. Logg inn, Send og Last opp.
    • La lenker se ut som lenker, og knapper som knapper.

    Hvorfor er dette lurt?

    • For at innholdet skal være lett tilgjengelig for alle, må det ha en lett gjenkjennelig form (WCAG 1.3.1).
    • Brukere med hjelpemiddler skal enkelt kunne forstå hva som er en lenke som tilbyr å flytte dem til en ny side, og hva som er knappen for å sende inn et skjema.

    Gode ressurser og videre lesning

    Lenkeblokk Icon Digitaliseringsdirektoratets veiledning om skjema