Publisert: 20.10.2023
Om kampanjen
I samarbeid med KS og en arbeidsgruppe bestående av flere kommuner har oppdragstaker laget en informasjonskampanje. Kampanjen består av ti temaer – der ett tema rulles ut per måned i totalt ti måneder. Hver måned har et klart budskap, og målet er å sikre at de kommuneansatte endrer vaner.
De ti temaene som er valgt ut er:
- Låse enheter. Ønsket atferdsendring er at de ansatte alltid låser sine digitale enheter.
- Passord. Ønsket atferdsendring er at ansatte alltid lager sterke passord.
- Pålogging via linker. Ønsket atferdsendring at ansatte alltid logger på via nettsteder og ikke via linker.
- Mobile enheter er personlig. Ønsket atferdsendring er at ansatte aldri låner ut mobile enheter som er utdelt av kommunen eller fylkeskommunen.
- Ikke sende sensitive opplysninger på e-post. Ønsket atferdsendring er at e-post aldri benyttes til å sende sensitive eller taushetsbelagt informasjon.
- Lagring av informasjon. Ønsket atferdsendring er at ansatte aldri lagrer kommunens informasjon i private systemer.
- Sikkerhet på hjemmekontor og på reise. Ønsket atferdsendring er at ansatte er oppmerksomme på om noen lytter til jobbrelaterte samtaler eller ser skjermer med jobbrelatert informasjon.
- To-fakturautentisering. Ønsket atferdsendring er at ansatte benytter sikre løsninger der det er mulig.
- Samtykke ved deling av bilder eller film. Ønsket atferdsendring er at ansatte alltid sørger for å ha samtykke.
- Meld fra. Ønsket atferdsendring er at ansatte alltid kontakter IT-support eller avvikssystem dersom de er usikre på e-poster/meldinger.
Slik gjør dere det
I utrullingen av prosjektet er det sentralt for effekten at kommunedirektører og ledere er innforstått med prosjektet, og sørger for at kommuneansatte prioriterer å sette seg inn i materialet.
Vi foreslår at aktivitetene løftes inn i relevante avdelingsmøter eller på fellesmøter.
Hver måned slipper dere aktiviteter som skal sørge for en helhetlig presentasjon av temaet. Start måneden med en oppmerksomhetsvideo som har som formål å illustrere hva som kan gå galt og hvilke konsekvenser det kan få. Videoen skal spille på følelser hos mottaker og pirre en nysgjerrighet.
Oppmerksomhetsvideoen suppleres senere i måneden med en fagvideo som forklarer hvordan situasjonen kunne vært unngått, og hvilken adferdsendring som ønskes fra den enkelte i det videre. På slutten av hver fagvideo presenteres en månedlig oppfordring om konkret adferdsendring. Oppfordringen suppleres med eksempler på ulike grep den enkelte kan ta for å ta sin del av ansvaret.
Print ut plakater og heng dem opp på strategiske steder: Disse oppfordringene er videre illustrert i en pakke med digitale plakater som kommunene får til egen disposisjon.