I disse dager sender Menon Economics, på oppdrag fra KS, ut en undersøkelse til alle kommuner i Norge. Målet er å få en helhetlig oversikt over kommunale veiledningstilbud som hjelper innbyggere med lav eller ingen digital kompetanse slik at de kan klare å mestre en stadig mer digital hverdag.

– Vi oppfordrer alle kommuner til å delta, uavhengig av om de har etablert slike tilbud eller ikke, sier avdelingsdirektør for kvalitetsutvikling i KS, Marie Elise Axelsen.

Hvorfor er dette viktig?

Grunnleggende digital kompetanse er en forutsetning for å kunne bruke offentlige tjenester, som stadig oftere tilbys digitalt. Likevel er det fortsatt mange som sliter med å navigere i den digitale verdenen. Kommuner over hele landet har derfor opprettet ulike veiledningstilbud, blant annet på bibliotek, innbyggertorg og frivillighetssentraler.

Gjennom denne kartleggingen ønsker KS å få innsikt i hvordan veiledningstilbudene er organisert, hvilke metoder som brukes og hvilke utfordringer kommunene møter.

Samarbeid for økt digital inkludering

KS har inngått en samarbeidsavtale med Kommunal- og distriktsdepartementet om Digihjelpen — en nasjonal satsning på digital inkludering. Gjennom Digihjelpen tilbyr KS veiledning og støtte til kommuner som ønsker å etablere eller videreutvikle veiledningstilbud innen digital kompetanse.

– Kartleggingen vil gi oss verdifull innsikt i hvordan vi best kan støtte kommunene i deres arbeid med digital inkludering, sier Axelsen.

Alle kommuner bør delta i undersøkelsen

Selv kommuner som ikke har etablert veiledningstilbud oppfordres til å svare på undersøkelsen. Deres tilbakemeldinger vil gi viktig innsikt i hva som eventuelt hindrer etablering av slike tiltak, og hvilke behov som finnes for støtte fra nasjonalt nivå.

Ved å delta i undersøkelsen bidrar kommunene til et mer inkluderende digitalt samfunn for alle innbyggere, understreker Axelsen.

Hvordan vil resultatene bli brukt?

Dataene som samles inn, vil gi KS et solid grunnlag for å videreutvikle strategier og tiltak i arbeidet med digital inkludering. Informasjonen fra undersøkelsen vil være avgjørende for å kunne tilpasse arbeidet, tilby støtte og ressurser til kommunene i årene som kommer.