Til hovedinnhold

Nettressurser til veiledningen

Artikler

SISTE OM DIGIHJELPEN

Foto: Solfrid Sande, Stavanger kommune

Veilederrollen - hvor langt skal vi gå?

Å veilede innbyggere i digitale tjenester kan være både givende og utfordrende. Hvor går grensa for hva vi kan og bør veilede i? Hvordan møter vi innbyggere som vil ha hjelp til private tjenester eller å fylle ut offentlige skjemaer?

Foto: Feber Design

Tilskudd til veiledningstilbud i digital kompetanse

Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) lyser ut engangsstøtte på til sammen åtte millioner kroner til kommuner som vil opprette og utvikle lavterskel veiledningstilbud innen grunnleggende digital kompetanse til innbyggerne. KS oppfordrer til å søke.

Foto: Feber Design

Opptak av nettseminar om samarbeid i veiledningstilbudet

Med knappe ressurser og mange andre lovpålagte oppgaver er det ikke alltid en enkel sak å skulle tilby innbyggerne støtte og veiledning i den digitale hverdagen. Men mange kommuner tenker kreativt når de skal opprette veiledningstilbud.

Overstrømmende glede og mestring

Birger Brynildsen har hjulpet folk med data i 15 år. Behovet for opplæring er enormt. Da Birger tilbød en-til-en-undervisning, ble ventelistene raskt uhåndterlige. Og truet med å gjøre ham utbrent. Nå har Birger funnet en ny løsning.

Foto: Feber Design

Hvordan evaluere veiledningstilbudet?

Når kommunen har etablert et Digihjelpen-tilbud for innbyggere bør effekten av tilbudet evalueres. En evaluering kan bidra til måloppnåelse, og kan gi læring som er verdifull i videre utvikling av tilbudet.

Foto: Gamst design

Barrierer for digital deltakelse

Digital sårbarhet reduserer evnen til å ta i bruk digitale tjenester. Mange mennesker opplever digital sårbarhet på grunn av ulike utfordringer, og det kan påvirke deres muligheter til å delta fullt ut i vårt digitale samfunn.

Les flere artikler

KONTAKT